Mindig nehéz egy csapat tizennegyedik stúdiólemezéről írni. Akkor különösen, ha az adott együttes egy komplett stílus megteremtésénél bábáskodott, és bizonyos albumaikkal az európai heavy/power/speed metal alapjait fektették le. A Helloween esetében pedig éppen erről van szó. Mi olyat lehet még írni egy ilyen zenekarról, amit eddig nem írtak le? Ráadásul a német power is egy olyan műfaj, legalábbis szerintem, hogy vagy szeretni, vagy utálni lehet, köztes állapot nem nagyon létezik. Weikath-ékkal annyiban más a helyzet, hogy őket a Keeper-lemezek után nem lehetett megkerülni, és el kellett fogadni, hogy egy komplett színtér épül fel a legendás dupla albumra. A hamburgi heavy metal mestereinek új CD-je véleményem szerint a lassan harmincéves csapat minden erényét megcsillogtatja.
Helloween (b-j): Andi Deris énekes, Dani Löble dobos, Michael Weikath gitáros, Markus Grosskopf basszer, Sasha Gerstner gitáros |
Pedig bizony az első két Keepert feljátszó brigádból már csak ketten vannak itt - Markus Grosskopf basszer és Michael Weikath gitáros. Michael Kiske énekes kilencvenes évek eleji távozása alapjaiban veszélyeztette a Helloween további pályafutását, hiszen senki sem hitte el, hogy képes lehet bárki pótolni a zseniális vokalistát. Aztán mégis sikerült a helyére megnyerni Andi Derist, a Pink Cream 69 torkát, aki nem annyira "a plafonon" énekelt, hanem egy a fiatal Kiskéénél alapvetően karcosabb orgánummal rendelkezett. Neki ez a kilencedik lemeze a csapat élén, és bár voltak ezek között is gyengébb produktumok - én például helyből idesorolom a hármas Keepert, mert baromira nem értek egyet az ilyen-olyan okból (de általában csak a pénzért, hogy a jól csengő név miatt még többen vegyék meg a lemezt...) történő újabb bőrlehúzásokkal, főleg, ha nem is érhet fel a stuff a klasszikus névadó lemezekhez... - egy bizonyos szintet megbízhatóan tudnak tartani azért azóta is. És ők aztán még a vészterhes kilencvenes években sem távolodtak el a metaltól egy kicsikét sem!
És akkor itt az új lemez, ami szerintem jól sikerült. Végképp összeért a nyolc éve stabil felállás; Deris és Kiske összehasonlítását már megejtettem, viszont bele kell törődni, hogy Dani Löble sosem fog úgy dobolni, mint akár a Keepereken tette azt Ingo Schwichtenberg, akár a kilencvenes években Uli Kusch - oké, változatosan üt, de azokat az eszement pörgetéseket, filleket, tempókat nem tudja már visszahozni, amiket elődei szinte minden dalban előhúztak. Sacha Gerstner is kiválóan beépült a csapatba, és a jellegzetesen borult Tökfej-humort is magáévá tette. Erre legjobb példa az Asshole, amit teljes egészében ő jegyez, és amit egy rendőri igazoltatás alkalmával sikerült az intézkedő közeg orra alá küldenem, hehe. Ez amúgy a lemez egyik legsötétebb hangulatú szerzeménye, tipikus galoppozós refrénnel.
A nyitány azért költőibb az első single Nabataea-val, ami egy majdnem hétperces, témaváltásoktól hemzsegő nóta. Teljes egészében Deris jegyzi, és igazából leghamarabb ez talált be nálam a lemezről. A World of War egy "szabvány" hamburgi speed-dal, száguldó refrénnel, keményebb verzével. De aztán Deris ebbe is olyan dallamokat pakolt (meg majdnem az összes dalba), amik még a kevésbé combos szerzeményeket is szerethetővé teszik a hallgató számára. Még a tölteléknek nevezhető dalokba (Far From The Stars, Years) is zseni énekmegoldások kerültek - bár, ha őszinte akarok lenni, ezek se gyengébbek a lemez többi részénél, csak lehet, hogy én sokalltam be egy picit a sokadik speed-refrénnél... Egyetlen valóban feleslegesnek nevezhető dal van a lemezen, a záró Church Breaks Down.
Helloween |
Kiemelkedő momentumból is akad jó néhány, az épphogy' háromperces Live Now! például ilyen a tíz-negyedes refrénjével, de a lemez legjobb pillanatait adó Burning Sun - Waiting For The Thunder kettős is borzalmasan erős, még a Helloween-diszkográfián belül is, előbbi volt az első dal, amit megismerhettek a rajongók még tavaly, utóbbiban pedig a CD legjobb refrénjét ereszti el Deris. De ezt a dalcsokor még folytatódik a Hold Me In Your Arms (ilyen szívbemarkoló lírát se sokan tudnak megírni...), Wanna Be God (lényegében egy átkötő, a legendás Freddie Mercury-nak ajánlva), Straight Out Of Hell trióval. Ha ezt az öt számot (plusz a Nabataeát) egy EP-n adják ki, én már akkor is megnyalom a tíz ujjamat (az Asshole meg mehet rá bonus track-nek, hehe). De a Make Fire Catch The Fly is nagyon tetszik azzal a rekesztett hangszínen elővezetett bridge-résszel.
A Tenerifén rögzített lemez (a közvetlen előd 7 Sinners-t is ott vették fel) producere Charlie Bauerfeind volt - de persze ez nem bír már hírértékkel, hiszen az új évezredben még nem sikerült Weiki-éknek más producerrel dolgozniuk, csak érdekességképpen, balkézről jegyeztem meg. És ha már Weiki: csak részben lett igaza a mesternek, mikor azt nyilatkozta korábban, hogy tutira szét fog rúgni néhány segget az album, mert egyrészt a zenészek 90%-a ezt minden album előtt lenyilatkozza, másfelől pedig én fenntartásokkal kezelem ezt a CD-t. Őszinte leszek - rosszabbat vártam a 7 Sinners után, de a Burning Sun, Nabatea, Waiting For The Thunder-típusú dalok képesek feledtetni az esetlegesen így is meglévő gyengébb/sablonosabb pillanatokat. Ez most egy nyolcasra jó nálam, viszont az csont nélkül jár is neki.
8
Tracklist
- Nabataea
- World Of War
- Live Now!
- Far From The Stars
- Burning Sun
- Waiting For The Thunder
- Hold Me In Your Arms
- Wanna be God
- Straight Out Of Hell
- Asshole
- Years
- Make Fire Catch The Fly
- Church Breaks Down
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése