Alig kezdődött meg az új év,
máris izmos albumokkal támad a keményebb zene a hallgatókra - minden irányból.
A hardcore-vonal jeles képviselője - gyakorlatilag koronázatlan királya - az amerikai
Hatebreed, amely már 1994 óta ontja a világra a kőkemény, odamondogatós zúzdát,
hozzáteszem, mesteri szinten. Legutóbb négy éve hallattak magukról, az akkor
megjelenő Hatebreed című lemezük azonban a kísérletezős mivolta miatt felemás
érzéseket hagyott a rajongókban, köztük bennem is. Tetszett, jó volt, de
valahogy hiányzott belőle az az érzés, ami az új albumot, a The Divinity of
Purpose-t viszont teljes egészében körbelengi.
Mi is lenne ez? Hogy is lehetne jellemezni az új albumot? Sokat agyaltam ezen a napokban, de még így is nehéz körülírni, hiszen mindenkinél más jelentéssel bír az ilyesfajta muzsika. Azért teszek egy próbát, szigorúan a saját szemszögemből nézve. A netre ugyebár korábban kikerült a lemezt nyitó Put It To The Torch című nóta, amely a maga 2 percében olyan indulatot gerjeszt szerintem bárkiben, mintha egy csatában odaadnák neked a sereged, országod zászlaját, hogy vidd, törd meg az ellenséget, rombolj, maradj talpon, küzdj, ha elbuksz, állj fel és menj tovább, mert ez a kötelességed. Nos, ha ezt a képet magunk előtt látjuk, akkor próbáljuk meg elképzelni ezt még tizenkétszer. Bizony, ilyen az új Hatebreed-lemez.
Hatebreed (b-j): Chris Beattie basszer, Matt Byrne dobos, Jamey Jasta énekes, Frank Novinec gitáros, Wayne Lozinak gitáros |
Azt már gyorsan az elején
szögezzük le, hogy több neves, metallal, rockzenével foglakozó honlap,
kritikákat közlő website meg még ki tudja kik, mik nagyon el tudják vinni az
embert az erdőbe akkor, ha a stílus-behatárolásról van szó. A Hatebreeddel
kapcsolatban is olvastam már mindent, metalcore, mathcore(!), de ezek szerintem
abszurd butaságok. Hogy miért? Mert ez vegytiszta HARDCORE, így csupa nagybetűvel
kérem szépen. Stílusában Agnostic Front, Pro-Pain, Terror, stb. Nem más. Nem
több, nem kevesebb.
A már említett Put It To The
Torch nyitja tehát a 38 perc játékidőt felölelő albumot, kellő energiával,
hatalmas lendülettel, zakatolós refrénnel. Az ezt követő Honor Neves Dies, a
lemez egyik (ha nem a legjobb) dala, a sok igazságot tartalmazó „Sometimes
staying for what you belive means standing alone!” (azaz ha néha kiállsz
amellett, amiben hiszel, az azt jelenti, hogy egyedül vagy) sorral indul,
amiből nem nehéz leszűrni, miről is szól. Kitartás, tisztelet, becsület,
bajtársiasság, vagyis olyan emberi értékek, amelyek mellett egy ilyen világban
le kell tenni a voksunkat, különben felemészt a rendszer. A dal mondanivalója mellett
a zene tényleg csak holmi aláfestés. Nem akarok részletekig belemenni, és a
szövegeket elemezni, elég, ha csak a számcímekre pillantunk (Own Your World,
Before The Fight Ends You, Nothing Scars Me), és máris tudjuk, hogy az előbb
említett témák rendre előjönnek, ami nem meglepő azoknak, akik ismerték a
Hatebreed eddigi munkásságát.
Szélvészgyors zúzdából, király,
igazi tökös szólóból kapunk az arcunkba bőven, ennek legszebb megnyilvánulásait
a The Language illetve a Boundless (Time To Murder It) című szerzeményekben
tapasztalhatjuk, utóbbiban ráadásul a dallamok is nagyon a helyükön vannak. Kiemelném
még a címadó dalt, a The Divinity Of Purpose-t, aminek nem csak a szövege, de
refrénje is igencsak jóra sikeredett.
Hatebreed |
Ez persze nem jelenti azt, hogy a nem
említett nóták gyengék lennének, csupán nem érdemes őket külön-külön kiemelni,
mivel nagyon is rendben vannak, megállják a helyüket az esetleges húzószámok
között. Persze ez felveti annak a problémáját, hogy aki nem szereti az ilyen
jellegű muzsikákat, de szívesen próbálkozna a lemezzel, egy idő után egysíkúnak
érzi a hallottakat. Vélhetően a Hatebreed sem tud megfelelni mindenki igényének
(nem is ez a cél szerintem), de a hardcore-vonalat kedvelők nem hiszem, hogy
csalódnának a lemezben. A stílussal ismerkedők adjanak időt neki, és előbb
tanulmányozzák a korábbi albumokat, esetleg a fentebb már említett zenekarok
munkásságát.
Épp a napokban voltam egy szakmai
bemutatón Kaposváron, ahol hátrányos helyzetű, sérült gyerekek dolgoztak együtt
ép gyerekekkel. Az ép fiatalok közül valakinek figyelemzavaros tanulót kellett
játszania a szerepe szerint, így ő egész órán zenét hallgatott. Mint később
kiderült, a pedagógus tanárnő olyan zajkeltő zenéket tesz ilyenkor a
lejátszóba, amely elvonja a gyerek figyelmét, idegessé, agresszívvá
változtatja. Ő a Slipknotot(!) említette, és mondta, hogy ez a legkeményebb
zene, ami el tudja vonni a tanulók figyelmét. Mosolyogtam egyet, és majdnem
mondtam neki, hogy szerezze be az új Hatebreed-lemezt. A gyerekek érdekében
viszont inkább csöndben maradtam…
9
Tracklist
- Put It To The Torch
- Honor Never Dies
- Own Your World
- The Language
- Before The Fight Ends You
- Indivisible
- Dead Man Breathing
- The Divinity Of Purpose
- Nothing Scares Me
- Bitter Truth
- Boundless (Time To Murder It)
- Idolized And Vilified
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése