Sokat gondolkoztam
azon, hogy miről is
kéne írnom a nagyon
népszerű Rival Sons – Head Down kritika után. Először
is le kellett nyelnem
a siker okozta sokkot,
és feldolgozni a tényt,
hogy a világ egyik
legjobb zenei blogjának
írhatok ezentúl. A
következő pillanatban
pedig már meg is
jelent lelki szemeim előtt
ez a banda, mely
jogosan kapta meg
a manapság nagyon divatos supergroup jelzőt. Egy apróság még
problémát okozhatott
volna: adott a banda,
de van nekik egy
frenetikusan profi Live Over Europe DVD-jük
szintén tavalyról, amiről szintén
lehetne hosszasan
örvendezni. De mégis inkább
az aktuálisabb, legutóbbi
sorlemez kapta meg
a lehetőséget. Íme!
Glenn Hughes, Joe Bonamassa, Jason Bonham, Derek Sherinian. Ez
a négy név nem
szorul bemutatásra, kivéve
ha kezdő rockzene hallgató
vagy (ugye nem?). Ebben
az esetben állíts meg
az utcán, vagy még
egyszerűbb a neten
szörfölgetni pár órácskát
okosodás végett... Szóval adott
egy szuper társaság,
akik külön-külön is
nagyszerű egyéniségek. Természetesen
dalírás terén a
két „főkolompos” Glenn
és Joe, de Jason
és Derek is rendelkezik
több évtizednyi tapasztalattal,
szóval igen hatékonyan tudnak
alkotni. Minőség és
mennyiség szempontjából
is kielégítik a rajongókat,
mivel eddigi 3 éves működésük
alatt eddig ez a
harmadik nagylemez,
plusz még kényeztettek
minket egy „f@cking great” koncertlemezzel
is ugyebár.
Black Country Communion (b-j): Joe Bonamassa gitáros, Jason Bonham dobos, Glenn Hughes basszusgitáros/énekes, Derek Sherinian billentyűs |
Az egész
BCC (ezentúl
hadd rövidítsek mán') dologról tulajdonképpen
Kevin Shirley
szuperproducer tehet, aki
a társaság összerántásában tevékenykedett elég jelentősen. Őt ugye szintúgy nem
kell bemutatni, foglalkozásából adódóan több száz (inkább ezer) zenészt ismer.
És persze dolgozott már Joe-val is, még a 2006-os You & Me lemezén, ahol
történetesen Jason ütötte a cájgot... Véletlen egybeesés, hogy pont abban az
évben jött össze jammelgetni Glenn és Joe, ami olyan királyul sikerült, hogy a
stúdiót egy későbbi közös munka reményében hagyták el. 2009-ben aztán színpadra
álltak, hogy elnyomjanak
pár nótát a House
of Blues-ban egy „guitar
clinic” eseményen, és
itt már tudták hogy
ebből bizony bandázás lesz. Ekkor jött a képbe Kevin, aki Jason-t ajánlotta,
aztán a billentyűs Sherinian-ra esett a választásuk miután megállapodtak a
dob-basszus-gitár-billentyű felállásban.
Az első két lemez
sikerein felbuzdulva nem is tétlenkedtek sokáig, elkészítették az új BCC
anyagot, így tartják a hihetetlen „minden évben egy lemez” tempót. No
de miben más az
Afterglow
elődeihez képest? Tulajdonképpen
tovább viszi az eddig
jól bevált formulát,
de színesíti is pár újdonsággal.
Még a stúdiózás
előtti nyilatkozatokból kiderült,
hogy több drámai elem
lesz, akusztikus betétek bukkannak
fel, illetve a Hammond orgona előtérbe
helyezésével még inkább
hangsúlyozni akarják a
hard rock hőskorának
feelingjét. Változást
jelent, hogy a
dalok túlnyomó részét most
egyedül Glenn írta,
így Joe például most
csak egyszer csillogtatja
énekes tudományát.
És ha
már itt tartunk...
Sok helyen lehetett olvasni-hallani,
hogy a Hughes-Bonamassa
konfliktus akár a BCC
végét jelentheti. Ott
kezdődött a történet,
amikor Glenn érdekeseket
nyilatkozott arról, hogy mennyire
szeretné ha egy
olyan bandában zenélne, amely
évi kétszáz koncertet
ad, és hogy mennyire
sajnálja, de jelenleg
ez nem lehetséges.
Tulajdonképpen arra utalt,
hogy Joe sikeres szóló
pályafutása akadályozza
a BCC „nyomulását”.
De ő sem az
a gyerek akit félteni
kell, így hát a
sajtón keresztül válaszolt
Glenn kijelentéseire, és
odáig fajult a dolog,
hogy Joe nem hajlandó
részt venni a megjelenést
követő egyetlen angliai bulin
sem. Szerinte ez nem
jelenti a banda
feloszlását, de jelen
helyzetben nem lát
más megoldást. Hát ez
a helyzet...
De inkább
erről a nagyszerű
lemezről beszéljünk.
Most kivételesen nem
megyek bele a nóták
külön értékelésébe, a
sok fecsegés néha fárasztó
tud lenni az olvasóknak,
és nem is akarok
maratoni „menetet” senkinek.
Ezért csak megemlítés
szintjén a személyes
kedvenceim: Big Train, Afterglow, Midnight Sun, Common Man. A többi nóta is
abszolút erős, különben nem beszélnénk a BCC történetének legjobbjáról. Amit én
hiányolok az az, hogy Glenn egójából adódóan kevesebb a kéténekes megoldás,
illetve a vokálok sem lettek annyira hangsúlyosan elhelyezve mondjuk a
refrénekbe. Mondhatnám úgy is, hogy kicsit „száraz”. Bár tény, hogy „A Rock Hangja” meg tudja egymaga is tölteni a zenét hangjával, de lehetne jobb is a
muzsika egészére levetítve, ha kihasználnák Joe és Jason nagyszerű vokális
teljesítményét.
Black Country Communion |
A bónusz DVD-s
változat pedig nagyon cool: ők sem hagyhatták ki a „Making of...” cuccot, mellé
pedig kapunk 4 dalra készült videócskát is. Én kifejezetten szeretem az ilyen
bónuszokat, mert sokkal közelebb hozzák a rajongókat a bandához. Van egy olyan
személyes feelingje az egésznek, ami tök jó. A felvételek jó hangulatban
teltek, és a közös munka azért megvolt Glenn dominanciája ellenére. Éppen
ezért is szomorú a jelenlegi helyzet.
Hughes mester
továbbra is korát
meghazudtolva az egyik
legjobb rock énekes,
Bonamassa kikerülhetetlen
gitáros a blues-rock
műfajban, Sherinian
úgy szólaltja meg Hammondját
ahogy kell, Jason Bonham
pedig méltó utóda legendás apjának. Ez
mind garancia a minőségi
produktumra, és a
srácok gond nélkül ugorják
meg a szintet. Remélem
mégiscsak lesz jövője
a társaságnak, mert
érzésem szerint igen
nagyra tudnának törni. Arról
nem is beszélve,
hogy az Afterglow
nótáit jó lenne élőben
hallani...
9
Tracklist
- Big Train
- This Is Your Time
- Midnight Sun
- Confessor
- Cry Freedom
- Afterglow
- Dandelion
- The Circle
- Common Man
- The Giver
- Crawl
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése