2013. május 10., péntek

Bring Me The Horizon - Sempiternal (2013, Sony-RCA/Epitaph)

BB

Nem mindennapos olyan léptékű változás egy banda zenéjében, mint az angol Bring Me The Horizon esetében. A szénné varrt Oli Sykes által vezetett csapat az első számú felelősök közé tartozott a deathcore előző évtized közepi felfuttatásában, a Job For A Cowboyjal együtt. Míg azonban Jonny Davy-ék a core-témákat elhagyva egy death metalosabb irányba mozdultak, a BMTH a kíméletlen Count Your Blessings debüt után lényegesen metalcore-osabbra, hogy mást ne mondjak, slágeresebbre vette a figurát a két évvel későbbi Suicide Season lemezen, és valamilyen szinten a megkezdett úton haladt a harmadik lemez, melynek szerintem már ők sem emlékeznek a teljes címére. Arra azonban, amit a Sempiternallal letett az asztalra a sheffieldi csapat, nem számítottam.

A hármas lemez óta egy alapvető változás következett be a banda életében. A Suicide Seasons turnéján a csapatba beszálló Jona Weinhofen már az új album megírása után, de még annak megjelenése előtt elhagyta a BMTH-t, és az a Jordan Fish billentyűs vált állandó taggá, aki már a dalszerző periódusban is komoly segítségére volt Oli Sykes-nak és Lee Malia gitárosnak, akik a banda fő zenei agytrösztjének is számítanak. Korábban is alkalmazott elektronikát, billentyűket a csapat (ezeket Oli kezelte), de Jordan csatlakozásával e világnak egy szélesebb spektruma vált elérhetővé, és ezt maximálisan ki is használta az ötös. Megszaporodtak az ambientes, nyugis részek, de post-rockos elszállásoknak sincs híján a lemez, és a már-már dupstepbe hajló breakdown-ok is gyakrabban ütik fel a fejüket. 

Bring Me The Horizon (b-j): Matt Nicholls dobos, Matt Kean basszer, Oli
Sykes énekes, Lee Malia gitáros, Jordan Fish billentyűs/sampleres
Már a nyitó Can You Feel My Heart is ékes bizonyítéka ennek. Malia ténykedésének nem sok nyoma van, kis túlzással csak színezget a dalban, Jordan viszont egész pofás szeletet hasított magának a tortából - és ezt minden bántás nélkül mondom, hiszen iszonyat fogós főtémát talált ki a nótához, és Oli is kihozza magából a maximumot.

A második dal felvétele előtt Malia rájöhetett, hogy torzítópedált is pakolt a kézipoggyászába indulás előtt, így aztán emberesen megröffen a The House Of Wolves nyitóriffje, Oli is úgy acsarkodik, mint a régi időkben, a refrén pedig megint emelkedett hangvételű, és elég Linkin Parkos. Az Empire egész biztosan nagy sláger lesz a csordavokálos részeknek köszönhetően, akárcsak a Sleepwalking.

De ami felett nem tudok napirendre térni, az a Go To Hell, For Heaven's Sake. Olyan, mintha egy lemaradt, bár nem rossz dal lenne az utóbbi két Linkin Park valamelyikéről, a refrén pedig szerintem kimeríti a plagizálás fogalmát. Azonban azokat a hangokat, amik Chester Benningtonból oly természetesen jönnek ki, hogy az ember azt hiszi, üvölteni a legegyszerűbb dolog a világon, nos, ezeket Oli barátunk hihetetlen erőlködés és szenvedés árán segíti világra. Hallgasd/nézd csak meg a Shadow Moses azon verzióját youtube-on, amit egy angliai rádióstúdióban vettek fel a lemez promóciójának részeként, és megérted, miről beszélek. Élőben iszonyat nehéz lesz átugrania azt a lécet Sykes-nak, amit a technikai fejlődés adta lehetőségeket maximálisan kiaknázva rakott igen magasra a stúdiófelvételen.

Érdekes még a The Snakes Start To Sing is, ugyanis amellett, hogy kérdés nélkül elhinném, hogy a legutóbbi Deftones-album egyik bónuszdala, valami hihetetlen gyász és pátosz lengi körül. Jordan persze teletömi zajokkal, effektekkel, de még ez sem válik hátrányára, csont nélkül a lemez egyik fénypontja attól függetlenül, hogy tényleg olyan, mint egy másodvonalas Deftones-nóta. Az Antivist visz vissza leginkább a BMTH-ra korábban jellemző zenei világba, minimális elektronika, sok gitár, agresszív ének jellemzi a szerzeményt. A nagyzenekarral kezdő Crooked Young is a Linkin Parkot juttatta eszembe, de itt még Chester tiszta hangját is hozni szeretné a refrénben Sykes. Élőben aligha fog menni... A lemezt záró, majdnem hétperces Hospital For Souls picit felesleges, hiszen már csak összefoglalása az addig hallottaknak - elektronika minden mennyiségben, némi gitár, experimentális részek, Bennington-féle üvöltözés... Összejön a végére minden, sokra mégsem emlékszem utólag a dalból.

A hangzással nincs nagy baj, a pergő tűnik csak némileg agresszívebbnek, mint az kívánatos volna, ám ez is érthetővé válik abban a pillanatban, amint elárulom, hogy Terry Date a producer (Pantera, Korn, Limp Bizkit, Deftones), akire jellemző a pergőközpontú sound. A másik érdekesség az elvonulás - mármint a nagyvilág elől. A deathcore-alapműnek számító első lemez (melyet a határidő vészjósló guillotine-jától fenyegetve voltak kénytelenek megírni Birmingham zajos, nyüzsgő belvárosában, Oli többek közt emiatt is szereti utólag leszarozni a Countot) előkészületei rádöbbentették Maliáékat arra, hogy jobb hatással van a kreativitásukra a nyugodt légkör, mert így jobban tudnak a készülő dalokra koncentrálni. A kettes lemeznél Svédországba utaztak, Jens Bogren producerhez, a hármasnál pedig Skóciát részesítették előnyben. Ezúttal az északnyugat-angliai tóvidéket választották célpontul, ahol a XVIII-XIX. század fordulóján az úgynevezett "tavi költők" (William Wordsworth, Samuel Taylor Coleridge és Robert Southey) alkották meg legjelentősebb romantikus köteteiket. Tudat alatt Olira is hathatott ez a szellemiség, némely dalban egészen kiemelkedő metaforákat találhatsz, ha odafigyelsz a szövegekre is, melyek egyébként pozitívabbak lettek, mint valaha korábban. 

Az értékelést illetően úgy gondolom, most jött el az ideje annak, hogy szigorúbbak legyünk a pontszámokkal, ne szórjunk minden jobb albumra kilenceseket, urambocsá, tízeseket. Bár a Sempiternal nagyon tetszik, és kellemes hallgatnivaló, hetest adok rá, leszögezve, hogy ez egy igen erős hetes, és hogy ennél szívesebben még nem tettem be a lejátszómba BMTH-lemezt.

7

Tracklist
  1. Can You Feel My Heart
  2. The House Of Wolves
  3. Empire (Let Them Sing)
  4. Sleepwalking
  5. Go To Hell, For Heaven's Sake
  6. Shadow Moses
  7. And The Snakes Start To Sing
  8. Seen It All Before
  9. Antivist
  10. Crooked Young
  11. Hospital For Souls

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése