2012. augusztus 18., szombat

Trivium - The Crusade (2006, Roadrunner)

BB

Volt már szó a floridai Triviumról eme oldalakon, akkor az In Waves lemezzel foglalkoztunk, mely album bevallottan egyfajta visszakanyarodás az amerikai metalcore vonal egyik alapköveként ismert kettes lemezükhöz, az Ascendancy-hez. Manapság koncerteken is ezen a két korongon van a hangsúly (meg a negyedik sorlemezen, a Shogunon), és ugyan megértem, hogy az In Waves a legfrissebb anyaguk, melyet nyilván illik kellően megpromózni, az Ascendancy pedig megismertette a nevüket a világgal, de született egy olyan anyaguk is a pályafutásuk alatt, melyre öt évvel ezelőtt még mint legfrissebb irányként tekintettek. 

Azt tartják, a legtöbb csapat esetében a harmadik album az album - egyfajta vízválasztóként tekintenek rá a legtöbben, itt szokott eldőlni egy-egy csapatról, mire képesek igazán. A debütlemezre a legtöbb csapat felpakol demós témákat, a kettesre pedig esetleg még felkerülnek az első lemez dalaival egyidőben született, ám ott végül fel nem használt ötletek is, melyek a bemutatkozó anyagról lemaradtak, ám a harmadik albumnál már kénytelenek tiszta lappal indulni a csapatok, és ilyenkor vagy kifulladnak, vagy valami egészen különlegeset alkotnak meg, például a Metallica és a Slayer is harmadik lemezként tette le az asztalra a szélesebb ismertséget hozó munkáit. Valószínűleg ebből a megállapításból nem lesz tétel, de nyilván nem véletlenül hoztam fel thrash-példákat, és nyilván nem véletlenül ezt a két csapatot. 

Trivium 2006 (b-j): Travis Smith dobos, Corey Beaulieu gitáros,
Matt Heafy énekes/gitáros, Paolo Gregoletto basszer
Az ezredfordulón alakított orlandói Trivium klasszikus felállása 2004-ben alakult ki, addig egy Brent Young nevű arc bőgőzött a csapatban (a debüt Ember To Infernón is őt hallhatod), őt váltotta Paolo Gregoletto. Travis Smith dobos és az énekes/gitáros Matthew Kiichi Heafy számítanak alapítótagnak, ők a banda 1999-ben történő megalakulása óta a fedélzeten tartózkodtak, a szólógitáros Corey Beaulieu nem sokkal a debütalbum előtt szállt be - élőben egyébként ő hozza a brutális vokálrészeket, nem ritkán Heafy helyett is.

Már a debütalbum megjelenése után látni lehetett, hogy valami nagyon különleges formálódik a párás déli államban. Elvitte őket turnéra a Machine Head, és átszerződhettek a Roadrunnerhez is - hogy ebben a Gépfej-góré Flynn-nek szerepe volt-e (ugye őket akkor "fogadta vissza" a Roadrunner), arról nincsenek információim, de a korai időszakban elég rendesen Heafy-ék hóna alá nyúlt a Through The Ashes... lemezt akkoriban kiadó Robb bácsi. Ebben a környezetben talált be az Ascendancy, mely a metal világ egyik legnagyobb független kiadója által támogatva nem is lehetett más, mint tuti siker - az olyan, máig koncertfavoritnak számító nóták, mint a Pull Harder The Strings Of Your Martyr, a Rain, vagy a talán a Crusade iránymutatójaként szolgáló, megadallamos Drowned And Torn Asunder mind-mind a következő szintre juttatták a csapatot (privát véleményem ugyanakkor, hogy az Ascendancy a mai dömpingben egy átlagos metalcore stuffként süllyedne bele a középszintűség mocsarába). Azonban ekkor kezdett kifulladni a metalcore-vonal első felfutása, mely olyan bandákat dobott felszínre, mint a Killswitch Engage (hogy a KSE mennyire tekintendő metalcore-nak, azt nem ehelyütt fogjuk kitárgyalni) vagy az Unearth.

Heafy-ék érezték, hogy meg kell újulniuk, részint, hogy metalcore-alapcsapatként a fősodorban maradhassanak, részint azért, hogy az ekkortájt gombamódra szaporodó követőket lerázzák magukról, hiszen az Ascendancy sikere nyomán minden amerikai fiatal ilyen ragadós dallamokkal és gitárharmóniákkal átitatott metalcore-t akart játszani a haverokkal. A változás szelét hozták azok a nyilatkozatok is, melyeket Heafy tett a Crusade megjelenése előtt. "Egyikünk sem szereti az olyan bandákat, ahol egyre-másra üvöltöznek, ezért megkérdeztük magunktól - mi a fenéért csináljuk mi is ezt?" S lőn, az üvöltős vokálrészek  a hármas anyagon szinte nyomtalanul eltűntek - hogy aztán két évvel később a Shogunon újra felbukkanjanak, de ez már egy másik történet...

A végül valóban vízválasztónak bizonyuló (bár másképpen, mint a csapat először gondolta - jelenleg a Crusade választja el az első két lemezt, ahol még metalcore-t játszottak, és az utóbbi kettőt, ahol már visszatértek az üvöltős, metalcore-os elemek) album felvételei hazai pályán, Floridában folytak, akárcsak az első két lemezé, és a producer személyén sem változtattak, továbbra is Jason Suecoffal dolgoztak, aki gyakorlatilag az Audio Hammer stúdió házi producerének számított. A lemez hangzása kevésbé nyers, mint az Ascendancy-é, bár a Triviumnak már szinte védjegyévé vált triggerelt dobsund itt is felüti rút fejét - öröm az ürömben, hogy itt még mindig nem annyira zavaró, mint a hat évvel későbbi nyári fesztiválokon...

És akkor térjünk rá magára a lemezanyagra, melytől az Ascendancy-t istenként tisztelő Trivium-tábor meglepetésében seggre csattant... Tizenhárom metal nóta foglal helyet a kis fényes korongon, mindenféle hardcore-utánérzésből mentesen, legtöbbet a vegytiszta, klasszikus thrashből merítve, főként Metallica- és Anthrax-hatásokkal. A nyitó Ignition karcosnak szánt énekéhez képest az Ascendancy úszott a gyomorból felhörgött és torokrepesztő üvöltésekből származó vérben... El lehet képzelni ezek után a tiszta éneket, de az igazán jó az a dologban, hogy nem mentek át nyálba az üvöltés elhagyása ellenére sem. A Detonation szinte egyedüli túlélőnek számít az újkori koncertjeken, és klasszikus Metallica-ízű riffelésével, valamint a kaotikus, vijjogós, nem kicsit Slayeres szólórész utáni letisztult, megadallamos befejezésével fog meg.

A felvezető kislemeznek szánt Entrance Of The Confligration, de főleg az Anthem (We Are The Fire) a stadionrockosabb vonalat erősíti - előbbi még a jól elhelyezett riffek révén elmehet metal nótának, de az Anthemet akármelyik, az akkori átlagnál kicsit keményebb zenét játszó hajbanda is írhatta volna a nyolcvanas-kilencvenes évek fordulóján - a középrész óóóó-zós csordavokálja teljesen jellegzetes.

És ha eddig nem lett volna elég a Metallica-áthallásokból, Heafy virít egy szinte egy az egyben Hetfieldéktől átemelt riffet - csak hallgasd meg az Unrepentant kezdő gitárrriffje után a Through The Nevert a nagy mesterekről, és megérted, miről beszélek. A refrén egyébként ott van a szeren, maga a dal pedig az egész lemez egyik legjobbja.

A belassult And Sadness Will Fear után jön a lemez egyik legtechnikásabb száma, a Becoming The Dragon, majd a leggyorsabb, a Megadeth-szerű  To The Rats, bár a refrén itt is dallamos, a nyitótémáról egyre inkább olyan érzésem van, hogy a Holy Wars nyitóriffje felgyorsítva. Szóval utánérzésektől egyáltalán nem mentes az album, de talán ez nem is baj; ez egy olyan generáció tisztelgése a nyolcvanas évek thrash metalja előtt (a Crusade kiadásakor a csapat legöregebb tagja a dobos Travis Smith volt a maga huszonnégy évével, de Heafy például a huszonegyediket taposta csupán), melynek zenei ízlésvilága valószínűleg a grunge korszakban kezdett öntudatra ébredni, tehát a legklasszikusabb thrash-korszaknak nem lehettek részesei. Fiatal koruk miatt a hatásaik kicsit talán nyilvánvalóbban jöttek elő az anyagon.

A lemez legjellegtelenebb dala a This World Can't Tear Us Apart - sajnos, annyira semmilyen, hogy az már fájdalmas, szerencsére viszont utána igazán remek nóták sorjáznak, mindjárt itt a lüktető tempójú Tread The Floods azzal a felejthetetlen refrénnel. Énekileg itt nagyon sikerült Heafy-ből kihozni a maximumot a producer Jason Suecof-nak, akárcsak a Contempt Breeds Contamination-ben. A zeneileg lazára vett The Rising a basszer Paolo fejéből pattant ki, és annak fényében különösen érdekes, hogy az általa jegyzett másik dal a lemezre a száguldó To The Rats. A végére már csak a nyolc perc feletti címadó marad, és hát milyen is egy hagyományos thrash-instru? Tempó- és témaváltásoktól hemzsegő, technikás tételek általában az effajta szerzemények, és a Heafy által komponált, legnagyobb kedvenceire, a Metallicára (és kicsit a Dream Theater Stream Of Consciousness-ére) hajazó nóta nem is lóg ki a sorból.

Valahol kakukktojásnak számít a srácok életművében a The Crusade, de a segítségével sikerült egy jóval szélesebb táborhoz eljuttatniuk a zenéjüket. Ezt alátámasztja, hogy az albumból a megjelenése első hetében 32000 példány talált gazdára, és ez az eredmény egy 25. helyen való Billboard-debütálásra volt elég. A kritikusoknál is egyöntetűen beütött a lemez, akadt, aki "az év legjobb keményzenei produkciójának" nevezte. Ugyanakkor sok bírálatot is kaptak a túlzottan Metallicás énekstílus, és a thrash-es hatások miatt. Erre a csapat frontembere a következőképp válaszolt: "Jobb énekes akartam lenni, mint korábban, ezért dobtuk az ész nélküli üvöltözést. Rengeteget fejlesztettem az énektechnikámon, nagyon sok munka van az albumon hallható vokális teljesítményben."

A lemezt egy évig tartó koncertezés követte. Felléphettek az Iron Maiden, valamint a nagy példaképek, a Metallica előtt is, ezen kívül szerepeltek a Black Crusade-turnén, ahol a Blackeninget épp kiadó Machine Head volt a headliner, Heafy-ék közvetlen előttük játszottak, a turnén pedig még az Arch Enemy, a Dragonforce és a Shadows Fall szerepelt. Aztán beindult a saját turné, ahol az Annihilator nyitott nekik - ők is óriási kedvencek a csapat tagjainál, ugyanakkor azért érdekes a turnéfelállás, mert a csapatból Heafy és Gregoletto még meg sem születtek, mikor Jeff Waters Annihilator név alatt már demókat készített és adott ki. Jeff így nyilatkozott erről: "Az igazság az, hogy mikor Corey, a gitárosuk felvetette az ötletet, elég furcsán néztem rá, hiszen van három lemezük, nekünk meg épp egy tucat, de aztán belegondoltam, hogy sokkal-sokkal népszerűbbek, mint mi, és voltaképpen szívességet tesznek nekünk ezzel a turnéval. Alig húszéves srácok hívják fel a közönség figyelmét a nyolcvanas évek metaljára - ez kibaszott nagy jófejség tőlük!"

Hiába igyekszik a csapat szinte letagadni, hogy ez a lemez valaha is megszületett (sem a nyári európai fesztiválokon, sem a most futó amcsi turnén nincs a programban Crusade-nóta...), szólni kéne nekik, hogy ne tegyék, hisz egy Detonation, egy Unrepentant, egy Becoming The Dragon, vagy egy To The Rats éppúgy a szet éke lenne, mint a Shogunról újabban előrántott tételek. A nyilvánvaló hatások megjelenése mellett nekem ez a kedvenc Trivium-albumom az In Waves mellett - és egyszer Heafy-ék is be fogják látni,  hogy 2006 őszén mekkora munka került ki a kezeik közül.

Tracklist:

  1. Ignition
  2. Detonation
  3. Entrance Of The Confligration
  4. Anthem (We Are The Fire)
  5. Unrepentant
  6. And Sadness Will Sear
  7. Becoming The Dragon
  8. To The Rats
  9. This World Can't Tear Us Apart
  10. Tread The Floods
  11. Contempt Breeds Contamination
  12. The Rising
  13. The Crusade

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése