Szabó Botond
Amint tudomásomra jutott, hogy a
’70-es évek egyik kultikus zenekara, a skót illetőségű Nazareth ellátogat a Club 202-be, nem volt kérdéses, hogy a korszak
megszállottjaként részt kell vennem eme jeles eseményen. Elképesztő és egyben
kuriózum, hogy az együttes 1968-as alakulása óta kisebb-nagyobb formációbeli
átalakulásokkal (sajnálatos módon halálesetekkel is), de kitartóan, és
legfőképpen felbomlás nélkül, töretlenül készít újabb és újabb korongokat, valamint
a turnézást sem adta fel. Valamelyest tartottam is tőle, hogy az 56 éves
átlagéletkor – melyet csak Lee Agnew húz le a maga 32 évével – negatív hatással
lesz élő perfomanszukra. Nagyobbat nem is tévedhettem volna.
Kedves barátommal kapunyitás
előtt háromnegyed órával érkeztünk a helyszínre, s már ekkor is meg lehetett
figyelni a hard rock generációkat összefogó erejét: negyvenes, ötvenes, hatvanas
éveikben járó párok, barátok, akik sok esetben húsz év körüli fiaikat-lányaikat
is magukkal hozták, valamint tőlük függetlenül lelkes tinik és húsz-harminc év közötti
baráti társaságok is képviseltették magukat. Ráadásul tetemes részük hozzánk
hasonlóan igen korán.
Egyetlen előzenekarként a Tri State Corner lépett fel, akik
Burscheid városkájából érkeztek hozzánk, önmagukat Bouzouki Rock-ként aposztrofálva. A buzuki valóban különleges, csilingelő,
folk metalos hangzást kölcsönzött zenéjüknek, ám a lassabb, velősebb hard
rockon edződött közönségnek valószínűleg helyenként túl gyors és agresszív volt
az alapvetően modern metálra épülő hangzás, így nagy részük ülve hallgatta
végig alig egy órás koncertjüket - bár ezzel a tendenciával éles kontrasztban
állt egy ötven év körüli úriember, aki végigheadbangelte koncertjüket és végül
meg is kapta Cristoph, a szólógitáros pengetőjét.
A repertoár két nagylemezük válogatott
nótáiból állt, az első bő fél órában különleges műfajbesorolásuknak megfelelően
a buzuki kapott nagyobb hangsúlyt, így többek között felcsendült a banda két zászlóshajója,
az Ela Na This és a Sooner Or Later, majd a sötétebb
hangvételű Sleepless is. A koncert második
felében inkább a keményebb, torzított gitár riffek domináltak, ekkor egész
ügyesen sikerült bevonniuk a nézőteret A
Native Becomes a Stranger refrénjébe, majd himnuszszerű dalukkal, a Tri State Corner-rel búcsúztak.
Összességében dinamikus volt mind
a zenéjük, mind színpadi jelenlétük, különösképpen Christoph adta át magát
teljesen a dallamoknak változatos nyelvnyújtogatások közepette, dobosuk, Chris
pedig alig maradt meg a helyén egy-egy tempósabb szekció alkalmával.
Hangosítás terén néha vegyes
érzelmekkel töltött el a helyszín korábbi koncertek alkalmával, ám szerencsére
ez most egyáltalán nem volt jellemző, minden hangszer megfelelő arányban volt
jelen a végső mixben, kár is lett volna, ha a buzuki elvész a hangsúlyos gitárriffek tengerében.
Gyors színpadlogisztika után
betelt a nézőtér füsttel, és zöld reflektorfényben úsztak immáron a Nazareth hangszerei, a háttérben pedig Auld Lang Syne-betétekkel dúsított
skótduda-foszlányok zengtek, majd rövidesen bevonult az együttes és kezdődött a
show.
Kezdésnek olyan klasszikusok
csendültek fel, mint a Woke Up This
Morning és az egész táncteret boogiezásra késztető Razamanaz, majd a Miss Misery és főleg a Beggars Day alatt pedig testközelből megtapasztaltam,
hogy miért is élnek a ’70-es évek hard rockjával kapcsolatban az „arcleolvasztó”
kifejezéssel… Ahogy Jimmy Murrison Gibsonjából
előtörő öblös riffek vegyültek Dan
McCafferty magas, rekedtes hangjával… Nos, igen. Valóban olvasztották az
arcokat lefele, még 45 évvel megalakulásuk után is. A zenekar átlagéletkorából
pedig előadásuk alapján bőven le lehet vonni 30 évet.
Folytatódott a klasszikusok sora az elmaradhatatlan Love Hurts-el, ám nem maradtak ki újabb
nóták sem, az 1998-as Boogaloo-ról
elhangzott a Cheerleader, illetve a
még csak digitálisan beszerezhető God Of
The Mountain is, ahol McCafferty
megjegyezte, hogy „A következő számot csak…letölteni lehet. Bármi is legyen az.
Legalábbis én így tudom”.
McCafferty emellett folyamatos mosolygásra késztetette a közönséget
az aktuális dalhoz kapcsolódó grimaszokkal és gesztikulációval, illetve hasonlóan
humoros átkötő szövegeivel, mint például amely a Whiskey Drinkin’ Woman előtt hangzott el: „Ismertem réges-rég egy
budapesti hölgyet *rámutat egy húsz év körüli srácra* lehet hogy épp édesanyád
volt! Érdekes személyiség volt, ám volt egy apró szenvedélye”.
A koncert vége közeledtével
természetesen elhangzott a Hair Of The
Dog is, amit élőben hallani, illetve McCafferty-t
skótdudázni látni egyszerűen leírhatatlan élmény volt – talán a képek segítenek
– végül pedig a Broken Down Angel
szolgált záróakkordként.
Kicsit sajnáltam, hogy néhány
személyes kedvenc, mint például a Changin’
Times és a Nothing So Good
kimaradt, de 22 albumból így is belepasszírozódott elég klasszikus a másfél
órás koncert repertoárjába, nem is beszélve arról az apró tényről, hogy egy élő
rocklegendát hallgathattunk meg.
Összességében hatalmas dicséretet
érdemelnek mind az előadók, mind a technikusok, eddig ez volt a legprofibban
hangzó koncert, amit a Club 202-ben megtapasztaltam, egyszerűen bámulatos és
kifogástalan munka.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése