Négy éve annak, hogy utoljára lemezt adott ki a Killswitch Engage. Ha a nyolcvanas-kilencvenes években ennyi időt kellett várni egy zenekart két lemeze közt, a rajongók joggal feltételezték, hogy a csapat már rég feloszlott, páran esetleg meg is haltak a tagok közül. És bár ez költői túlzásnak tekinthető (kivéve, ha a szóban forgó csapat neve Aerosmith, Mötley Crüe vagy Guns N' Roses, mely esetben jogosak lehettek az efféle aggályok), a KSE mögött is roppant eseménydús periódus áll.
Hogy mi volt a probléma a korábbi énekessel, Howard Jones-szal, aki a The End Of Heartache (bődületes alapmű, hamarosan írunk róla az Antikváriumban) album előtt szállt be a bandába, amely aztán egy színtér zászlóvivőjévé, élcsapatává tette a Killswitchet, azt valójában csak a srácok tudhatják. Amit kifelé kommunikáltak, az Howard egészségügyi problémája, valamint az ehhez szorosan kapcsolódó motivációvesztése volt. Mindenesetre az ősrajongók örömére az a Jesse Leach tért vissza a KSE-be, aki az első két albumon is énekelt, és az Alive Or Just Breathing lemezt követően szállt ki, hasonlóan motivációs okokból, mint Jones. Idegőrlő lehet tehát Killswitch-tagnak lenni, főleg, hogy az ismét a produceri székbe ülő Adam Dutkiewicz gitáros valószínűleg rendesen rugdossa a seggeket egy-egy lemez felvétele elkalmával, hogy a produkció méltó legyen a csapat által korábban felállított szinthez.
Amit (szerintem) már a 2009-es albummal sem sikerült átugrani... A második selftitled koronggal igazából semmi baj nem volt, de összességében sokkal jellegtelenebbnek tartottam, és sokkal kevesebb volt rajta a maradandó pillanat, mint a közvetlen előd As Daylight Dies-on, hogy a Heartache mindentvivő témáiról ne is beszéljek. Adamék is így gondolkodhattak, nem lehet véletlen, hogy az új lemez tavaszi európai turnéján egy fia dalt sem játszanak a két zenekarneves albumról...
Killswitch Engage (b-j): Justin Foley dobos, Joel Stroetzel gitáros, Adam "D" Dutkiewicz gitáros, Mike D'Antonio basszer, Jesse Leach énekes |
Noha a Disarm The Descent felvételei már 2011 végén, még Jones-szal megkezdődtek, a színesbőrű énekes 2012. január 4-i kiszállása után kétségtelenül szorult helyzetbe került a brigád. Kézenfekvő módon felkeresték Jesse-t, aki szívesen tért vissza egykori társai közé. Idén áprilisban pedig ki is jöhetett a hatodik KSE-mű, a harmadik, melyen Leach orgánumát hallani. És őszinte leszek, nekem pont ez a bajom...
Imádom ugyanis a Times Of Grace lemezt, és nagy kedvenc a pre-Howard-korszak utolsó albuma is, de most valahogy nem érzem azt a mágiát, amit az előző évtized közepén készült két korongnál. Kimondom nyíltan, hiányzik nekem innen Howard. Most a csapat korai korszakának rajongói biztosan okádva fogják köpködni a monitort, esetleg vudubabákat gyártanak, és tűkkel szurkálják majd rajta a nemesebb részeimet, de akkor is ez a véleményem. Hiányzik Howard karaktere, az a hang, ami a Stroetzel-Dutkiewicz gitárpáros örvénylő futamai mellett egy olyan egyéniséget adott a csapatnak, amely kiemelte őket abból a dömpingből, amit pont ők zúdítottak a világra, akaratlanul is.
Ha az énektől elvonatkoztatok, akkor azt kell megállapítanom, hogy tipikus KSE maradt a zene, természetesen apróbb módosításokat eszközöltek a srácok. Justin Foley dobos elég sok helyen kapja elő a grindtempókat, de nem csak ezért érzem úgy, hogy a zene minden eddiginél keményebb lett. De persze nem lenne a Killswitch az, ami, ha nem lennének mindemellett olyan énekdallamok, hogy csak a szád tátsd!
Elsőként a No End In Sight dalt ismerhette meg a közönség, ezt tavaly nyáron már játszották a koncerteken is. Majdnem végig tiszta az ének, és nagy benne a koncertpotenciál, a középrész különösen tetszik. Az első kislemezdal végül mégsem ez a szerzemény lett, hanem az In Due Time, amit igazából nem nagyon értek, mert nem hallom ki belőle azt a pluszt, ami méltóvá tenné a felvezető dal pozíciójára. Sőt, az egyik legszürkébb tételnek tartom a Disarm The Descenten. Az alig három perces Beyond The Flames-be például sokkal több kraft szorult.
Természetesen a minőség azért többnyire most is átlag feletti. A nyitó The Hell In Me például olyan szinten black/death metalosan indul, hogy szinte látom Dutkiewicz-en és Leach-en a pandafestést, hehe. A New Awakeningnél érezni először azt, hogy na végre! Teljes egészében minőségi darab, méltó a KSE-klasszikusokhoz. Rerfénje emeli még ki az A Tribute To The Fallent, amely négy percével (figyelem!) a lemez második leghosszabbja! Még akkor is, ha a deluxe kiadást nézem!
A lemez legjobb dala viszont szerintem az All That We Have - itt minden a helyén van; Foley nagyon ügyesen variál a tempókkal és a felütésekkel, megy a durvulás ezerrel, aztán kapsz egy pazarul eltalált refrént, és meg vagy véve. Tökéletes! Nagy még a The Call (főként ahogy a kórusban Jesse hangja az egekben szárnyal, Justin meg szarráveri a cájgot mögötte), de az elszállós, nyugisabb Alwayst is szívesen hallgatom.
Az önismétlés ez esetben kizárható, már csak az énekescsere miatt is, de attól eltekintve, hogy még mindig magasan többet nyúlt a KSE, mint követőik, a másod-harmadvonalas metalcore-brigádok, ezt a lemezt nem szabad mérni a korábbi munkákhoz. Ez egy új kezdet, és valószínűleg egy dicső korszak kezdete is. A pontszám ebben az esetben csakis önmagukhoz képest az, ami, mert tudnak ők ennél jobbat is! Talán legközelebb bemutatják...
8
Tracklist
- The Hell In Me
- Beyond The Flames
- New Awakening
- In Due Time
- A Tribute To The Fallen
- The Turning Point
- All That We Have
- You Don't Bleed For Me
- The Call
- No End In Sight
- Always
- Time Will Not Remain
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése