A Depresszió bizony
igen hosszú idő óta nem látogatott el Tatabányára, így nagy örömmel fogadta
őket a közönség, ezúttal a tatabányai Roxxy Music Caféban. Az együttesről mostanság
nem mondható el, hogy tétlenkedik. A klubbulik mellett 2013. április 20-án egy nagyszabású
koncertet tartottak a Pecsában. Többek között erről, az elmúlt évek
megpróbáltatásairól, élményeiről és jövőbeni terveikről
beszélgettem Halász Ferivel, a Depresszió frontemberével.
Hogyan
jellemeznéd a Depresszió elmúlt tizenhárom évét? Mennyiben változott az együttes
arculata az elmúlt időben?
Nyilván
öregebbek lettünk, de eddig mindenki azt hozta magával, amit fontosnak tartott,
mi így gondoltuk hitelesnek a zenekart. Nem arról van szó, hogy aki esetleg
jobban odafigyel az image-dolgokra, az hiteltelen lenne - nálunk nem ez kapta a
fő hangot. Elsősorban az érzelmek fontosak, amit a színpadon próbálunk átadni, ugyanakkor
meg az, hogy a zenekar hogyan élte meg ezeket az élményeket az elmúlt években.
Úgy érzem mindig pozitívan álltunk hozzá a dolgokhoz. Voltak rossz élmények,
nehézségek, amikkel szembesültünk, de azt gondolom, hogy mi szerencsésebb,
boldogabb emberek vagyunk azáltal, hogy azt csinálhatjuk, ami a hobbink, a
hivatásunk.
Igen, előfordult. Amikor együtt kell élni a másikkal huzamosabb
ideig, egymással kell kompromisszumot kötni, az elég nagy megpróbáltatás,
ugyanakkor jellemző a csapatra, hogy mi nem szeretünk kompromisszumot kötni.
Ezt elsősorban kifelé kell megoldani.
Belső
ellentétek is előfordultak?
Egy zenekarnak belsőleg
kell működnie. Nyilván az ember ésszerű kompromisszumokat köt mindenhol, de
abban, hogy milyen zenét csinálunk, meg hogyan működünk, abban úgy gondolom
elég önjáróak és öntörvényűek vagyunk mindannyian.
Személyesen
milyen nehézségekkel kellett szembenézned az együttes évei alatt? Ezek között
van olyan, amit ki tudnál emelni?
Erről könyvet
lehetne írni. Egyértelmű nehézség, hogy ennek a szakmának még mindig nincsen
kiépült, bejáratott útja. Azért van már valami infrastruktúra, például itt a
Roxxy-ban, ami a méretéhez, befogadóképességéhez viszonyítva elmondható, hogy normális,
kulturált technikai felszereléssel rendelkezik. A szórakozóhelyek 90%-ában még
ez sincs meg, se a művházakban, se máshol - ezt mind magadnak kell megoldani. A
másik az, hogy ha professzionálisan akarsz működni, akkor kutyakeményen kell
dolgozni ezen, szervezésben vagy zenekarilag is, adott esetben külföldön.
Nyilván sok probléma van, amivel egy zenekar ennyi idő alatt szembesül, de
talán nem is ez a része érdekes a dolgoknak. A közönségnek ez egy örömforrás,
és nekünk is az.
A
2010-es MTV Icon-on Nagy Feró előtt léptetek fel. Milyen élményekkel lettetek
gazdagabbak ezáltal?
Óriási volt,
ahogy a Beatrice, meg Feró tisztelettel, kedvességgel reagált felénk. Feró fia
kifejezetten kedveli a zenénket, rajongóként jött el először a koncertünkre. Ez
egy oda-vissza szituáció. Ugyanakkor nehézkes is volt a helyzet, mert szakadt
az eső és húsz zenekarnak kellett hirtelen összekoordinálnia a felszereléseit -
azt lehet rólunk tudni, hogy nem nagyon szoktunk kompromisszumot kötni
technikailag. Amikor tíz-tizenöt-húsz előadónak kell egy dobfelszerelésen
játszani, az nagyon nehéz eset, de megoldottuk végül is, és a szervezők is
hasonlóképp, úgyhogy végül kellemes este lett belőle.
Akadtak
már komolyabb gondjaitok a technikai dolgok miatt?
Igazából nincs
ilyen, mert mi előre ki szoktuk kötni, mivel és min játszunk, megvan a saját
rendszerünk, amivel dolgozunk. Speckó fellépéseknél tudnak ilyenek előfordulni,
mint például a FONOGRAM-gála. Az azért is volt érdekes dolog, mert egy hat-hétszázezres
nézettségű tv-műsorban kellett fellépnünk, és az ember azért ilyenkor odafigyel,
igyekszik jobban koncentrálni. Ezek a problémásabb esetek, de nekünk nincs
ilyen gondunk hál’ istennek, azt lehet mondani, hogy eléggé egységes
színvonalon tudunk dolgozni. Nyilván igyekszünk megteremteni magunknak a
megfelelő lehetőségeket.
Szerinted
mennyiben változott a hazai zeneipar, amióta Ti elkezdtetek zenélni?
Nagyon sokban.
Amikor mi kezdtük, akkor még volt olyan fogalom, hogy „lemezeladás”, meg „lemezek”.
Az első három kazettánk még lemezen is megjelent. (mosolyog) Azért vannak ilyen extra dolgok a múltból. A zeneipar
örvendetes módon igen sokat tisztult, mert nagyon sok tehetségtelen ember
érezte meg, hogy ez nem éri meg a belefektetett energiát, ami szerintem nem
baj. A másik problémám, hogy nagyon sok tehetséges zenekar nem tud egyről a
kettőre jutni. Mi nem nyomunk el másokat, hanem ha valaki ügyes, azt elismerjük.
Legjobb példa, hogy például a Road ismeretlen zenekarként kezdte előttünk, és
tulajdonképpen mára már majdnem olyan népszerűek itthon, mint mi. Sokban
változott az ipar: bizonyos szempontból nehéz lett, viszont bizonyos
szempontból a szakmának egy része lelketlenebb lett, ami, úgy érzem, ránk nem
jellemző…
Mi
a véleményetek a most induló kezdő hazai zenekarokról?
Azt kéne érteni
a zenekaroknak, és azzal kellene valójában szembesülniük, hogy tulajdonképpen
ez egy szakma, amit folyamatosan tanulni kell. Az nagyon fontos, hogy legyen valami,
amit el akarnak mondani, és legyen elképzelésük, milyen zenét akarnak játszani.
Nem elpoposítani kell ezt a zenét, vagy elkurvulni ebben az iparágban, hanem a
lényeg, hogy érthetővé kell tenni azok felé, akik felé szeretnél kommunikálni. Például
a Blind Myself-es Tóth Gergővel beszélgettem, ők is professzionális működnek,
egy professzionális zenekar, csak ők sem zenei megfejtésekben, sem szövegekben
nem bontakoznak ki, hiszen angolul énekeltek és nem törekedtek arra, hogy érthetőbbé
tegyék a dalokat közönségnek.
Depresszió (b-j): Halász Feri énekes/gitáros, Pálffy "Soda" Miklós billentyűs/sampleres, Hartmann Ádám gitáros, Nagy Dávid dobos, Kovács Zoltán basszusgitáros |
Mindenkinek a
saját útja az, ami jó, nyilván nekik is más az útjuk, de én azt mondom - például
az ilyenfajta beszélgetéseknek is köszönhető - hogy a szöveg könnyebben
értelmezhető lett volna, ha a többségük magyarul szól. Ha valaki angolul akar
énekelni és azt gondolja jónak, az az ő dolga, de ez szerintem olyan, mintha
most elkezdenék veled angolul beszélni csak azért, mert képes vagyok rá...
Lehet, hogy jobban hangzik pár dolog angolul, de úgy gondolom, hogy a magyar
nyelv elég szép és kifejező ahhoz, hogy mindent meg lehessen fogalmazni, csak épp
törődni kell vele.
Legutóbbi
albumotokon az Edge Recordsszal dolgoztatok, most pedig a SuperSize Recordinggal. Mi volt a változás oka?
Az Edge maradt a
kiadónk, a SuperSize Recording pedig a stúdió, ahol az anyagot vesszük fel. Csak
azért nem stúdiónak hívják, mert tulajdonképpen producerkedéssel és egyéb
hasonló dolgokkal foglalkoznak. Mi csak a stúdiószolgáltatást vettük igénybe.
Miért
választottátok őket?
Az az igazság,
hogy a SuperSize-ban három nagy stúdió egyesült, és ez egy borzasztó nagy tőkebefektetéssel
valósult meg. Itt most minden összeállt, ami mondjuk Nyugat-Európában alap egy hasonló,
nagy volumenű stúdiónál. Nyilván nem olcsó, de egy magyar zenekar is meg tudja
fizetni. Bár eddig is minőségi anyagokkal álltunk ki, a Vízválasztóval egy
olyan anyagot sikerült alkotni, amit nyugodtan vállalhatunk, a korábbi
munkáinkhoz képest is.
Ennek
köze van ahhoz, hogy a válogatáson remaszterizált változatok is megjelentek néhány
dalnál?
Nyilván az ember
a régi dolgait nosztalgiával hallgatja, de amikor mai fejjel veszünk elő dalt,
mint koncerteken - ha nem is nagyon eltérően, de picit mindig aktualizáljuk azt.
Hangszerelésileg, meg egyáltalán érettebben adjuk elő. Nyilván szeretné megmutatni,
hogy jó, azt akkor úgy vettük fel, de mégis Best of kiadványról van szó, akkor azt
már tegyük korszerűbbé.
2011-ben
jelent meg Vízválasztó című albumotok, amiről úgy nyilatkoztatok, hogy ez volt az
eddigi legnagyobb alkotásotok. Miért gondolod ezt így?
Munkafolyamatban,
munkahosszában gondoltam így. A megszokott két éves periódustól eltérően most
három évig dolgoztunk a dalokon. Költségvetésben is, technikai felszereltségben
is sokkal több mindent tettünk a lemezbe, és a stúdióban is jóval több időt
töltöttünk, ráadásul előzőleg is sokkal alaposabban kidolgoztuk a dalokat. Ez
annak is köszönhető, hogy nekünk is lett egy kis házi mobil-stúdiónk, amit
demózásra és zenekari felvételre használunk.
Van
esetleg neve is?
Ez csak saját
magunknak csináltuk, az eszközöket magunknak szereztük be. Például volt egy
ötlet, összedobtuk, egyből rögzítettük, és mindenki haza tudta vinni hallgatni,
esetleg csiszolgatni. Az ilyen dolgok is sokban hozzájárultak ahhoz, hogy az új
anyag kiforrottabb, érettebb legyen.
A
dalaitok leginkább őszinte érzelmekről, belső vívódásról szólnak. Mi motivál
benneteket a dalok megírásakor?
Volt, amikor
tudatosan álltunk neki dalt szerezni, de ez nem volt célravezető nálunk. Ha beugrik
egy dallam, hangulat vagy bármi, azt megpróbálom zenei eszközökkel kifejezni.
Hogyha egy ilyen alapötlet elnyeri a többiek tetszését, akkor elkezdünk közösen
ötletelni, valakinek beugrik egy refrén például, és szépen összeállnak a dolgok.
Ezt egységes formába öntjük, utána én ehhez írok egy szöveget meg énekdallamot.
Nagyjából ez a dolgoknak az útja.
Azért írok
dalszöveget, hogy ne kelljen pár szóval elmagyaráznom. (mosolyog) Erős, őszinte, életigenlő, pozitív. Hogyha negatív
dolgokról van szó, akkor a pozitív irányba hajlunk, vagy megoldásokat keresünk…
Ugyanakkor metal, kicsit őrült, szórakoztató… Nagyjából ezek le is fedik a
dolgot.
Úgy
tudom, az Inception című film zenéjével szoktátok kezdeni a koncertjeiteket.
Miért pont erre esett a választás?
Turnéról turnéra
változtatjuk, mindig találunk egy kedvenc filmzenét. Én eléggé filmmániás
vagyok, amit rá is erőltetek a többiekre. De általában ezeket ők is szeretik,
tehát olyat választunk, amit mindenki jónak gondol. Hans Zimmernek több
munkáját is használtuk, én borzasztóan kedvelem az ő munkásságát. Egyik barátom
révén aláírásom is van tőle!
Beszéltünk
az angol nyelvű dalokról. Mi a véleményed például más magyar együttesekről,
akik főként angol nyelvű dalokkal próbálnak érvényesülni?
Az egy másik út,
bár nem mondom, hogy rossz. A rock and rollnak az angol az anyanyelve.
Ugyanakkor, ha el akarom mondani a mondanivalóm magyar embereknek, akkor saját
nyelvemen tudom a legjobban, legkifejezőbben megtenni. Elég egy mondatot, vagy
szólást mondani, azt mindenki megérti a saját nyelvén. Azt hiszem, Vörös Andris
a Superbuttból hozta fel azt a példát, hogy ha valakinek azt mondod, hogy „Túró
Rudi”, akkor ebből már mindenki tudja, hogy mire kell asszociálni.
Az,
hogy külföld felé orientálódjatok, nincs tervben?
Gondolkodtunk
ilyenen, viszont már túlságosan elkényelmesedtünk itthon, nem biztos, hogy
szeretnénk mindent a nulláról kezdeni kint. Másrészt ez sokkal nagyobb
befektetést igényel, elsősorban anyagilag. Sokkal nagyobb a piac, eleve már
csak az, hogy reklámozzuk magunkat, rengeteg pénzt vinne el, ha meg lenne
annyink, akkor nem indulnánk el. (mosolyog)
Olyat meg már csináltunk, hogy kimegyünk egy zenekarral, három hétig zötykölődünk
a buszon és akkor „hú de jó kaland volt”, ezek az élmények azért évről évre
megvannak. Nyilván a környező országokban sokat játszunk. Volt, hogy Svácjban
nyomultunk, tavaly Londonban, de ez annyira nekünk nem hiányzik. Nyilván nem
csak a pénzről szól a dolog, de mi nem vagyunk annyira hírnév megszállottjai,
mi jól érezzük magunkat, szeretjük az elérhető távolságokat.
A Nem akarok elszakadni című dal, most erre akár aktuális is lehetne…
Igen, igazából
helyzetekre, emberekre vonatkozott a dal, de azóta nagyon sok értelmezést
kapott. Amikor határon túli településeken játszunk, nem szeretem kijátszani ezt
a kártyát, hogy ezzel lelkesítsem az embereket. Ott nem tudod másképp mondani,
hogy nem akarok elszakadni, mert ott alapvetően lesz ennek egyfajta értelmezése.
De nagyon jólesik nekünk az a megőrülés, ami egy ilyen vajdasági bulin, vagy
akár más magyar lakta területeken lezajlik.
Mennyire
számít nektek a rajongóitok véleménye?
Nyilván nagyon
fontos, hogy visszajelezzenek akár jót, akár rosszat. Rossz dolgokból tanulunk,
így nyilván a kritikákból is. Aki hideg módon elkezd bunkózni vagy fikázni,
azzal nem tudunk mit kezdeni, de nagyon fontosak nekünk a valódi rajongók
visszajelzései, hiszen ezt nekik csináljunk, nem csak magunknak. Vannak dolgok,
amik nem változnak, például hogy hogyan fejezzem ki magam a dalok írásakor. Ha
éppen változik valami, az azért van, mert úgy láttuk jónak. Az is egy érdekes
kérdés volt, amikor öttagúvá vált a banda; valaki megértette azt, hogy mi
szeretnénk más irányba nyitni, valaki pedig nem. De aztán mindenki elfogadta,
aki látta, hogy ez egy jó dolog. Soda például nem tud itt lenni a koncerten betegsége
miatt, de áprilisra már visszajön, aminek örülünk.
Ilyen nagyszabású,
önálló koncertünk már régen volt. Úgy alakult, hogy egy évre be is zárták a
Petőfi Csarnokot, amikor meg újra lehetett játszani, akkor meg ugye közös
bulikat adtunk Alvinékkal meg a Roaddal. Meg nyilván ez nem csak a budapesti
közönségnek szól, hanem mindenkinek, aki Depresszió rajongó, és megteheti, hogy
odautazik. A hely, meg a költségvetés adottságából kifolyólag ez a legnagyobb Depresszió-show,
mert minden ránk van kiélezve. Ez nyilván egy felfokozott hangulatú koncert, és
most már jó 2-3 éve nem volt önálló Pecsa koncertünk, ha jól emlékszem a 10
éves jubileumi koncert óta. Nyilván azon vagyunk, hogy egy külföldi koncert
színvonalát hozzuk vagy még akár jobbat is. Izgatottan várjuk a bulit, meg mindenkit,
aki erre kíváncsi. (Az interjú készítése
óta a Pecsás koncert már lezajlott - a szerk.)
A
videoklipek milyen koncepció alapján épülnek fel?
Általában adja
magát, hogy melyik legyen a videoklipes dal, annak a hangulata határozza meg a
videót. Például még nem csináltunk olyan klipet, amilyen a Jön a reggel. Ott
például beugrott a nyomozós sztori, és azon dolgozgattunk közösen a rendezővel,
hál’ istennek Mucsi Zoltán is igent mondott.
Miért
pont Mucsi Zoltánt kértétek fel szereplőnek?
Kedveljük a munkásságát
és ideálisnak gondoltuk erre a szerepre. Tudtuk, hogy ez nem egy káromkodós
szerep, ezt azért a végére muszáj volt berakni. Általában van egy
alapgondolatunk, hogy milyen klipet szeretnénk a dalokhoz, de ezt általában
rábízzuk a rendezőre, hiszen nem mi vagyunk a szakértők.
Mi
a tervetek a következőkre? Várható új album?
Fontos
tapasztalat volt a Vízválasztóval kapcsolatban, hogy jót tesz a dolgoknak, ha
érni hagyjuk őket. Most is erre számítunk, ugyanis 2014 őszére várható új
lemez, viszont lesz egy spéci kiadványunk, amiről egyelőre annyit árulhatok el,
hogy lesznek rajta koncertfelvételek, meg új dal és készül hozzá új videoklip,
ez valamikor ősszel lát majd napvilágot.
Köszönöm
szépen az interjút!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése