Baucsek Rajmund
2012 május vége fontos dátumnak számított az idei zenei megjelenések terén. Megjelent (több kiadásban) a messzi észak egyik legnagyobb metal egyénisége, a Sabaton új albuma, a Carolus Rex. A svéd csapat manapság az egyik legismertebb, legtöbbet koncertező banda, népszerűségük elsősorban a zenei teljesítmény és az egyedinek számító történelmi témájú zenéinek köszönhető. Új sorlemezük azonban új dimenziót jelent munkásságukban.
A Sabatonra mindig
jellemző volt a hatásos kezdés, a szép intro most sem maradhatott ki, majd a
közel fél perces bevezető után egy irgalmatlan nagy kezdéssel belovagol a
svédek nemzeti királya Gusztáv Adolf, akit Észak Oroszlánjának is neveznek.
Róla szól az első dal a Lion from the
North, amely lényegében összefoglalja a legendás király tetteit, mindezt
remek találásban, kiváló gitárszólókkal, kórussal és Joakim egyébként remek
hangjával. A szám lüktet, de a második fele számomra a leghatásosabb, ami a
hölgykórussal a számot remekül megdobja hangulat terén. Nyitódalnak tökéletes.
A következő track lényegében már a 30 éves háború időszakában játszódik, Gusztáv
Adolf egyik nagyszerű győzelmét megörökítve Breitenfeld mellett. Erőteljes
szám, méltó emléket állít a svédek győzelmének, királyuknak. Az album egyik
legepikusabbra sikerült darabja a Gott
mit Uns. Egyébként érdemes megjegyezni, hogy pár sor erejéig vendégénekes
is szerepel a számban Peter Tägtgren (Hypocrisy) személyében, aki egyébként a
lemez producere is volt egyben. Az epikusságot némileg megtörve a következő tétel
a háború egy másik oldalát is bemutatja. A Lifetime
of War egy elgondolkodtató szám a 30 éves háború hatásairól, borzalmairól,
amikor Európa nagy része lángolt a háborúnak köszönhetően. A dal mondanivalója
jól összefoglalható pár sorral, hogy a háború idején, ha a halállal kell
szembenézni, nem számít, hogy rossz vagy jó, gazdag vagy szegény valaki,
mindenki egyenlő. Az egyik kedvencem az új albumról. De nincs idő a megállásra,
ismét a harcok közepében találjuk magunkat. A nemes egyszerűséggel 1648-nak elnevezett szám a háború
utolsó évének egyik híres ostromáról szól, amikor a svédek be akartak venni
Prágát, azonban ez végül nem sikerült. A Sabaton mindezt kitűnően fogalmazta
meg és zeneileg is megtámogatta, egy újabb epikus, lendületes dal kerekedett
ebből ki. Ezzel véget ért a lemez egy nagyobb egysége, ezt követően a lemez „keresztapja”
a híres XII. Károly élete kerül bemutatásra. Ennek az egységnek az első tétele
az album hatodik dala a Carolean’s Prayer,
amely meg kell, hogy valljam a lemezről azon kevesek egyike, amely első pár
hallgatásra nem tetszett, viszont ez változott sokadszori hallgatás után. A dal
legzseniálisabb része a svéd nyelven énekelt rész, amely nagy hatást vált ki a lüktetésével,
ritmusával, és az amúgy átlagos dalt jelentősen megdobja. A harci indulónak is
beillő szám után következik a címadó dal, a Carolus Rex, amely XII. Károlyról szól, akit a svédek a mai napig
tisztelnek, szintén nemzeti királynak tartanak, hibái ellenére. A számot
korábban is lehetett már ismerni, az első single volt a lemezről. Akkor is
tetszett a monumentális zenei megkomponáltsága és a szövegvilága, de így az
albumon is remek, és az egyik kedvencemmé vált. A Sabatontól elvárható minőség
zenei téren ebben a számban is kijön, remek gitárriffek erősítik a dalt, és
Joakim is remekül teljesít, az angolsága mintha erősödött volna a korábbi
lemezekhez képest.
Az isteni kiválasztott
XII. Károly egész uralkodása lényegében harcokból állt. Ennek a következő két
szám állít emléket. A címadó tételt követő Killing
Ground egész egyszerűen zseniális, nagyon összerakott dal. A zenekar a
korábbi albumaihoz képest újításokat is alkalmazott, ennek egyik példája az
előbb említett dal. Harcias, az 1706-ban lezajlott és a szászok felett svéd
győzelemmel végződött fraustadti csatát kiválóan leíró számról van szó. Tízes
osztályzat jár. Akárcsak a következő dal, a Poltava részére, amely a személyes kedvencem. Ez minden ízében
Sabaton. Van itt minden: hősiesség, túlerőben lévő ellenfél, egy semmitől sem
visszariadó nagy király. A szám tetőpontja a refrén, hihetetlenül jól eltalált.
A csata, mint a történelemkönyvekből ismert a svédek vereségével zárult. Ezt
követően Svédország hanyatlani kezdett, erről szól az utolsó előtti dal, a Long Live the King, amely a vakmerő, de
végső soron elbukott XII. Károlyról szól. Ahhoz képest, hogy ez egy
tulajdonképpen bukást megörökítő dal, nagyon is felemelő, és a svéd srácok
inkább a jóra emlékeznek. Egy újabb kiváló, helyenként kicsit lassú, melankolikusabb
dal, kiváló kórussal megtámogatva. Az utolsó szám, a Ruina Imperii méltó lezárása az albumnak, és nem szól másról, mint hogy
mi történik Svédországgal Károly halála után. Az album egyetlen svéd nyelvű
dala. Mindezt kiválóan előadva, bár talán sok újdonságot nem mutatva, kicsit talán
a kezdést tekintve a korábbi Sabaton albumok egyes számaira emlékeztet a dal,
viszont ez is nagyon megfogott, még ha alapvetően szomorú dologról, a svéd
nagyhatalom elmúlásáról is szól.
A svéd verziót is
meghallgattam és bár svéd tudásom finoman szólva hiányos, de ugyanezeket a
fenti megállapításokat tudom mondani. A svéd metalosok, akik szeretik a
Sabatont, imádni fogják ezt a hazafias albumot. A 11 dal mellett a különböző
verziókhoz jártak bónusz számok is, egészen pontosan három. Azt kell, hogy
mondjam, hogy a feldolgozásokat mindig óvatosan kell kezelni. Az örvendetes és
dicséretes, hogy egy zenekar tisztel egy másik bandát, a kérdés, hogyan tudja
saját stílusában előadni a számot. Az In
the Army Now című klasszikus Status
Quo-dal „sabatonosítva” remek (a számot is kiválóan megválasztották, illik a
Sabaton témáihoz), viszont egyik kedvenc bandám, az Amon Amarth Twilight of the
Thunder God feldolgozása kicsit
gyengébb, az eredeti azt kell mondjam sokkal jobban átjött. A harmadik feldolgozás a népszerű német
csapat, a Rammstein egyik kultikus
száma a Feuer Frei a kettő között
mozog. Joakim hangja szuper, de itt zeneileg van gondom a feldolgozással.
Mindent egybevetve
érdemes volt várni a svéd banda legújabb albumára. Ez a teljesítmény egy nagyon
erős kilencest ér, mert bár noha nem reformálták most sem meg a power metal
terepet, de kiválóan csinálják azt, amihez értenek. Történelemről kiválóan
énekelni és zenélni.
Baucsek Rajmund
9
Tracklist:
- Dominium Maris Baltici
- The Lion From The North
- Gott Mit Uns
- A Lifetime Of War
- 1648
- The Carolean's Prayer
- Carolus Rex
- Killing Ground
- Poltava
- Long Live The King
- Ruina Imperii
Hát én nem vagyok ennyire lelkes. A dalok jók, és tartanak végig egy bizonyos szintet, de maga a stílus már a nyolcvanas években is ciki volt. Majd a FEZEN-en jót bulizunk rá, de ennél sztem nem ér többet.
VálaszTörlésSzerintem meg egyértelműen a legjobb Sabaton album. 10/10
VálaszTörlés