BB
Egyfajta Ad Astra-hétvégének is beillik ez a mostani (dögmeleg) víkend, a lemezkritika mellett ugyanis interjú is készült a csapattal. Erdélyi Péter énekes/gitárossal természetesen körüljártuk a vadiúj Open Wide album készítésének körülményeit, de többek között arról is szó esett, hogy mennyi esélye van egy ilyen agyas muzsikának a közönségnél.
Indításként szeretném, ha bemutatnád kicsit a zenekart,
és mesélnél az egészen korai évekről, mondjuk az EP-ig bezárólag!
"Budapesti székhelyű, modern, dallamos prog/thrash metalt játszó zenekar
vagyunk, akik sokféle hatásból táplálkozva próbálkoznak idestova 11 éve
összerakni valami egyénit, változatosat, súlyosat, de úgy hogy azért az mégis
hallgatható és befogadható legyen. Ami a történetünket illeti, a honlapunkon igazából megtalálható minden lényeges részlet, arról
kik vagyunk, honnan jöttünk, ezért röviden csak annyi, hogy gyakorlatilag
2000-től 2004-ig csak alakult a zenekar. Nem volt stabil a felállás, ez
leginkább a dobosokat és az énekeseket érintette, ezért 1-2 demón kívül többet
nem tudtunk összehozni, és emiatt 2004-ben tudtunk elkezdeni koncertezni is, miután
Kliment Márton dobos és Morvai Csaba
énekes beszállt a zenekarba. Ekkor tudtuk megkezdeni a munkát az első komoly
anyagunkon is, ami az említett Idegen Arcok EP lett később."
Miért váltottatok az EP után magyar nyelvről angolra?
Külföldi tervek is belejátszottak?
"Elsősorban nem éreztük elég erősnek a magyar szövegeinket,
és ráadásul kicsit nyögvenyelősen is születtek. Vannak zenekarok akiknek
kifejezetten jól áll a magyar szöveg, mi nem tartoztunk ezek közé,
ezenfelül aki ezt a zenét szereti, annak ez a muzsika vélhetően angolul is
tetszik. A másik ok nyilván a külföld felé nyújtózkodás, így azt reméltük
könnyebben megvetjük a lábunkat majd egy-egy koncerten vagy épp egy kiadónál,
bár ez idáig még nem jött ez össze, a magyar lakta terülteken kívül. Ugyanakkor
sok külföldi zenerajongónál betalált már a zenénk facebook-on vagy más egyéb
csatornán korábban is, vannak CD/póló megrendeléseink (pl. legutóbb Németországból),
született jópár egész pozitív kritika az első albumunkról annak idején olyan holland,
német, vagy épp olasz fanzine-eken, ahol még magyar zenekarról nem is írtak
korábban."
Milyen volt a Crust of Ego fogadtatása? Mennyire tudtátok
"megturnéztatni" a lemezt? (tudom, hogy a turnézás itthon mást
jelent, mint külföldön, helyesebb lenne talán úgy kérdeznem, mennyit tudtatok
koncertezni a lemezzel?)
"Számos kritika megjelent a lemezről, online és nyomtatott sajtóban egyaránt, és
nagyobb százaléka volt pozitív, ami jólesett. Sokaknak bejött ez
a lemez, pedig nem volt hibátlan, így
utólag szemlélve, és egyet is értettem egy pár 'ésszerűen' megfogalmazott
negatív kritikával, ami a hangzásunkat vagy épp az énektémákat érintette, de
továbbra is büszkék vagyunk rá mint debüt album, és a kritikákból látszott hogy
nem csak mi tartjuk/tartottuk vállalhatónak. (mosolyog) Miután megjelent, valóban nem volt
olyan, mint 'turné', mert sok értelme annak nincs itthon részünkről, de azért a
megjelenés évében (2008) sok városban megfordultunk, eljutottunk pár
határon túli bulira is, és pár kisebb-nagyobb feszitválra (pl. Székelyföldi
Rockmaraton), de utána 2009-ben ugye jöttek a tagcserék, megtorpant a dolog,
újra kellett rendeződni, így csak kevés koncertet nyomtunk azt is főleg Pesten.
2010-ben kicsit helyrejöttek a dolgok, akkor sikerült bekerülni a Metalfest-re,
vagy a Fekete Zajra is, ismét felbukkantunk vidéken itt-ott, csináltunk egy-két
kifejezetten jól sikerült pesti koncertet mint a Dreyelands-szel közös,
folytatást is megért Progression Strikes Back fesztivál, vagy épp a szülinapi
bulink, majd 2011-ben letoltunk egy rövid erdélyi turnét is, de ekkor már
javában az új lemez készítésén pörgött az agyunk, és a koncertjeinken is csak
max. 2-3 dalt játszottunk az első lemezről, inkább a saját énektémáimmal
született új számokat nyomtunk már."
Mi volt a baj Morvai Csabával? Miért váltatok meg tőle,
és hogyhogy nem vettetek be új énekest?
"Annak idején Márkkal és Csabival is azért váltak el útjaink, mert zeneileg
illetve a zenekarhoz való hozzáállást tekintve nem volt meg az összhang, illetve
Csabi nem tudott kreativitásban sem hozzáadni annyit, amennyit mi szerettünk
volna, így közös, baráti megegyezéssel zártuk le. Énekes fronton sokáig
nézelődtünk, keresgéltünk, de nem volt megfelelő ember, vagy hangszínben, vagy
hozzáállásban vagy gyakorlatban stb. Egy ideig Pötörke Zoli segített ki a Salvusból, de mikor láttuk, hogy nem lesz ember a posztra én álltam rá a dologra, ami
nem volt kis feladat - korábban ugye csak vokáloztam -, de azért éreztem
magamban a chi-t, csak kellett hozzá némi idő még ráálltam teljesen agyilag és
hangilag is, és ezzel együtt a zenét is itt-ott újra kellett gondolni, hiszen
amíg korábban nem érdekelt, hogy épp mennyire van egy gitártéma széttördelve
vagy túlvariálva egy énektéma alatt, most már el akartam kerülni saját magam
szívatását, aminek talán az egyik jótékony eredménye a sok közül az, hogy
akarva akaratlanul egyszerűsödött és befogadhatóbbá vált a zene is. (mosolyog) Amúgy az eddig visszajelzések zöme azt mutatja, hogy nem voltam reménytelen
opció, de tisztában vagyok azzal is, hogy nem mindenkinek fog bejönni az én
énekstílusom, mert mindenkinek más a 'prog' zenék felé táplált elvárása e
téren. Ami számított nekem is és a zenekar többi tagjának, hogy egységes és
fogós legyen az összkép, erősítse egymást a zene és az ének, ami szerintünk
maradéktalanul megvalósult."
Az itthoni érvényesülésben az angol nyelv sem nagyon
segít, de szerintem nagyobb "hátrány", hogy kimondottan tekert,
agyas zenét játszotok. Mennyire vevő itthon a közönség az effajta intelligens
muzsikára? Mit mutatnak a külföldi tapasztalatok e téren - jobb ott a helyzet?
"Nyilván szűkebb réteg vevő egy ilyen zenére, mintha magyarul
nyomnánk punk 'n' roll-t, de kicsit csalóka tud ez lenni, főleg itthon. Szerintem
országos átlagban igenis sokan szeretik az 'intelligensebb' muzsikákat, (a 'prog' jelzőt itt direkt hanyagolom, mert az mindenkinek mást jelent manapság, sokaknak
kifejezetten rosszat), a gond forrása máshol keresendő. Az egyik szerintem
lehetséges indok - de cáfoljon meg bárki, ha rosszul gondolom -, hogy a magyar
bandák sajnos még mindig hátrányos megkülönböztetéssel indulnak sokak szemében,
azoknál is, akik amúgy vevők az 'agyas' zenékre. Sok emberben benne van még
mindig ez a ’ha magyar akkor az kicsit savanyú, kicsit sárga’ előítélet, és
emiatt közöny fogadja a zenekart, bármennyire is színvonalas amit csinálnak.
Erre még rájátszik az is, hogy ha egy ilyen bandának nincs 'médiahátszele', ha
nem mondja meg közönségnek a rocksajtó, hogy 'ez jó, ezt szeresd', akkor sokan
nem is szentelnek nekik figyelmet. Emiatt küszködni kell azért, hogy
- a, legalább a lemezed valahogy eljusson hozzájuk (ez is leginkább ingyenes
hozzáféréssel valósulhat csak meg),
- b, ha eljutott hozzá a lemezed (tehát letöltötte), akkor valamilyen - pozitív
vagy negatív - reakciót váltsál ki hallgatóból, ami azért félsiker, mert akkor
úgy tűnik legalább meghallgatták, időt szántak rá a nagy dömpingben.
- c, ha esetlegesen meg is kedvelték a zenekart ezáltal, akkor azokat le is
tudd csábítani egy koncertre, ami a tényleges visszaigazolása lehetne annak,
hányan is kedvelik az adott csapatot.
Ad Astra (b-j): Kliment Márk dobos, Erdélyi Péter énekes/gitáros, Erdélyi Csaba basszer, Specker Balázs gitáros (már kiszállt) |
Hogyan és hol zajlottak az új lemez felvételei? Miben
érzitek másnak a debüthöz képest? Tudtatok fejlődni, előrelépni?
"A lemezt félig otthoni körülmények között, félig pedig
Szegeden, a Black Hole Sound stúdióban készítettük. Ez utóbbi Vári Gábor,
Dystopia frontember, boszorkánykonyhája ahol olyan zenekaroknak tekergette már
a potmétereket, mint az Angertea, a Salvus, vagy a Fish. A keverésért is ő
felelt, amivel mi azóta is teljességgel elégedettek vagyunk, mindenképpen
sikerült hangzás terén szintet lépni. Ami a zeneírást illeti, kerekebb dalokat
sikerült írni, mint legutóbb, de ezzel együtt változatosabb, terjengősebb is
lett a zene. Minden számnak akartunk egy külön arcot, karaktert amivel
elkülöníthető a többitől, és ennek függvényében alakult ki, hogy épp milyen
zenei megoldás vagy hatás épült be a dalba. Abban is sikerült előrelépni, hogy
egy-két témából vagy épp csak egy vezérmotívumból kiindulva építsünk fel egy
dalt, és ne random szerűen született témák egymáshoz illesztéséből. Ezenfelül
énektémák tekintetében is erősödtünk szerintem, érzelemdúsabb, dinamikusabb
lett, jobban illeszkedik a zenéhez, ami részben köszönhető annak, hogy én adtam
elő a saját szövegeimet, gondolataimat, illetve a saját hangomra írtam a
dallamokat, figyelembevéve minden korlátomat, és azt a tényt is, hogy mellette
még pengetnem is kell." (mosolyog)
A vendégekről is mondj pár szót, kérlek - hogy jött az elgondolás, hogy vendégeket hívjatok a lemezre, és voltak-e olyanok, akiket szerettetek volna "befűzni", de nem vállalták/nem értek rá?
"A Finite c. dal esetében adott volt a vendégszereplés, mert ezt eredetileg is Pötörke Zolival (Salvus) demóztuk fel, abban az időszakban amikor kisegített minket. A többiek esetében pedig egyszerűen csak úgy jött az ötlet, mikor elkészültek az adott dalok, hogy ezekbe kéne még valami plusz, és gyakorlatilag azonnal megvoltak fejben a 'hangok', akiket akartam hozzá. Adta magát a dalok stílusa is, hogy kihez mi illik, meg ugye mindegyikük régi cimbora vagy épp zenésztárs, tehát nem volt nagy keresgélés meg 'felkérési ceremónia' ez ügyben. (mosolyog) Ennyi vendéget akartam, kifejezetten ezeket az embereket és ezekre a dalokra, így - válaszolva a kérdés második felére - nem volt olyan, aki ne állt volna kötélnek."
"Nyilván hatott ránk a Nevermore, főleg az első lemezünk dalainál, de semmivel
sem jobban mint sok más zenekar. Én úgy gondolom a mostani albumon is ott
vannak azok a megoldások, de jóval árnyaltabban, mivel csak egy építőelem a sok
közül, épp úgy mint mondjuk akár az általad említett Faith No More is (úgy
látszik mi csak ’...more’ végű bandákat hallgatunk (nevet) ). Amúgy érdekes az FNM
említése, egyrészt mert ők nem is annyira a konkrét zenéjükkel, hanem a
koncepcióval, a kiszámíthatatlanságukkal és a dalaikat átható sokszínűséggel
hatnak ránk, másrészt jól ráéreztél, mert az utóbbi időben egy FNM dalt bele csempésztünk
a koncertprogramba, pont a King for a Day albumról. (mosolyog) De a lényeg, hogy valami
hasonlót akartunk mi is az új lemezzel csak a saját zenei világunkban, és nem
annyira szerteágazó stíluskavalkáddal mint ők, mivel az hozzánk nem is illene.
De ugyanígy említhetném a Pain Of Salvationt, a Death Angelt, a Psychotic
Waltzot, a korai Metallicát vagy akár bármily meglepő, a régi Guns 'n' Roses-t
is. Utóbbi egyrészt a zenei ízlésem egyik elsőszámú megrontói közt volt
gyerekkoromban, másrészt pl. a Use Your Illusion albumok a mai napig mintapéldája annak,
hogyan lehet minden nóta egy külön - néha nagyon is eltérő - saját világ vagy
hangulat, és mégis hallhatóan egy zenekar kreálmánya."
Miért szerzőiben hoztátok ki az új albumot? A kiadók nem
mutattak érdeklődést?
"Próbálkoztunk kisebb külföldi kiadóknál, de nem jött
össze semmi, másképp így meg nem volt értelme. A lemezkiadás itthon egy olyan
bandának mint mi, éppenúgy súlyos pénzekbe kerül akkor is ha kiadó csinálja,
mert minden költséget a zenekarral fedeztetnek, hiszen nincsen garancia, arra
hogy visszatermeljük a pénzt (pláne nem a CD-eladásból). A szerzői kiadásnál
előny, hogy csak egy általunk reálisnak ítélt mennyiségű CD-t nyomunk ki, amit
akár még el is tudunk adni hosszútávon, valamint így béklyóktól mentesen ingyenesen
letölthetővé tehettük az anyagot, ami által remélhetően sokkal gyorsabban és
akadálytalanul jut el a zenénk mindenkihez, aki erre vevő lehet."
Mik a terveitek a továbbiakban? Koncertezés orrvérzésig,
fesztiválozás, meg hasonlók?
"A terveink mindig ezek, de a valósággal ez szinte sosem találkozik... (nevet) Nyárra egyelőre semmi konkrét, nincs fesztiválfellépés kilátásban, de még ki
tudja. Ősszel biztos elnézünk erre-arra az országban, olyan helyekre főleg,
ahol már korábban jártunk, és pozitív volt a fogadtatás, mint pl. Szeged vagy Miskolc. Ezenkívül stabilizálnunk kell majd a felállást, mert ugye a lemezen
pengető gitáros, Specker Balázs kilépett a zenekarból, és jelenleg régi
gitárosunk, Spala Márk segít ki minket, de még nem tisztáztuk, hogyan akarunk a
jövőben dolgozni. Nyáron reméljük ez is fixálódik."
Valami, amire nem kérdeztem rá, de fontosnak tartod
elmondani?
"Legfeljebb azt, hogy napokon belül elkészül a lemezhez az első videoklip az
Into Sour c. dalra, a Frisk Media gondozásában, úgyhogy figyeljétek a jutubot
árgus szemekkel! Amúgy köszönjük az
interjút, reméljük mihamarabb találkozhatunk koncerten is!"
Ad Astra a Facebookon, és a zenekari weblap
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése