2012. december 18., kedd

Parkway Drive - Atlas (2012, Epitaph)

BB

Előrebocsátanám, hogy nem vagyok nagy rajongója az ilyen-olyan core muzsikáknak. Néha közelebb kerül hozzám egy-egy dal, nagyritkán egy-egy banda is (komplett albumok szinte soha), de olyan mértékben, mint ahogy azt a friss Parkway Drive korong tette, talán még egy sem szippantott magába. Nagyon tudhatnak valamit az ausztráliai Byron Bay-ből érkező srácok, ha ennyire rájuk kattantam. 

Fontos leszögezni, hogy eddig csak névről ismertem a srácokat, egyetlen dalukat sem hallottam korábban. Ez megváltozott november elején, amikor egy core-ban jártas ismerősöm mutatta az új korong címadó tételét, azt fűzve hozzá, hogy ilyet még HC-ban nem hallott ezelőtt. Jómagam is rokonszenvvel fordultam a dal felé, mert valahogy egyáltalán nem tűnt sablon tucatcore-nak, amit hallottam. Így hát beszereztem a lemezt, melynek már első végighallgatása is csattanó állat eredményezett. 

Parkway Drive (b-j): Luke "Pig" Kilpatrick gitáros, Jeff Ling gitáros
Winston McCall énekes, Jia O'Connor basszer, Ben Gordon dobos
Kéremszépen, ezek a srácok olyan szinten keverik a metalcore-t egy csipet újkori (Through The Ashes... albumtól) Machine Headdel, ambient-experimentális elemekkel, egy jó adag stadionrockkal, hogy az valami elképesztő, mindezt vastagon képesek nyakon önteni monumentális témákkal is, és persze a jóféle breakdownok sem hiányoznak. Mellékesen jegyezném meg, tényleg csak érdekességképpen, balkézről, hogy a komplett metal szaksajtó hanyatt vágta magát a lemeztől, egyes orgánumok szerint "a Parkway Drive elkészítette a valaha volt egyik legjobb metalcore albumot". 

Elég például betenni a lemezt, és már az intrónál érzed, hogy itt valami különleges vár rád. Eleve HC/metalcore csapatok nem nagyon szoktak intróval operálni, nagy hányaduk egyből beindítja az irgalmatlanul szögelő gépezetet, ami negyvenakárhány perc múlva véget ér. De nem a Parkway Drive! Néha beszúrnak egy-egy egyenesebb vonalú metalcore-tételt, de a dalok java valóban különleges.

Ott van mindjárt a negyedikként érkező Wild Eyes. A nyolcvanasévek-beli stadionrock bandák hajlakkos flakonok tucatjait használták el egy-egy reggel, mégsem tudtak ekkora együtténeklős témát írni. Alig pár hetes a lemez, de a koncerteken már most mindenki együtt óóó-zik Winston McCall énekessel. A középrész szellősebb témája nagyon csúnyán megleckézteti a komplett HC/MC-mezőnyt, de a dal vége még inkább, amikor az együtténeklős cuccot egy iszonyat döngölős breakdownra úsztatják rá. De mondhatnám a címadót is akár, amely a lemez legtöbb ambientes elemét tartalmazza, hogy a vonósokat (igen, még mindig metalcore-lemezről van szó!) és az elszállós gitárszólót már ne is említsem...

És úgy lett az egész album full emészthető, hogy McCall hangja végig ugyanaz a smirgliszerű üvöltés. A The Riverben amúgy mintha feltűnne egy női vokál is, de abszolút színező szereppel, és ebbe is tettek egy abszolút nyugis kiállást. Ezután picit érdekes a Swing, amelyre azt mondhatom, hogy a legkevésbé eredeti dal a lemezen - már a dobintró is egy az egyben Dave McClain, és egyes témákon is markánsan hallatszik a Demmel/Flynn gitárduó hatása. Végül is ezt sem érzem olyan nagy gáznak, mesterektől sosem szégyen tanulni, hehe.

Parkway Drive
A lemez legjobb dala véleményem szerint az ezt követő The Slow Surrender, mely basszusintróval kezd, és azt kell mondjam, divatmetalos az, aki nem mozdul be akkor, mikor a refrén második felében Ben Gordon dobos megduplázza a tempót. A kórus alá pakolt gitárharmóniát pedig egyenesen fenomenálisnak tartom (itt érdemes kitérni a Kilpatrick-Ling páros színes, élvezetes, mégis alázatos játékára, és O'Connor masszív alapjaira). A dal közepén a "hejjegős" kiállásnál is beugrott a Blackening album nyitódala, de az azt megelőző elektronikai betét is egy érdekes színfolt.

De a többi dal is tömve van olyan elemekkel, amikre felkapod a fejed - én legalábbis felkaptam. Például a Sleight of Hand (a középrészbeli gitártéma, és a kétlábgépes cucc nem sokkal ez után), vagy a hagyományosabban betonozó Snake Oil... (blastbeat is van) és az Old Ghost/New Regrets. De a Dream Run (a csordavokál miatt kifejezetten fogós) refrénjének ének- és gitárdallama is ilyen. Hogy mindezek után a monumentális albumzáró tétel rádtelepedjen, és hozzon magával egyfajta megnyugvást, a "minden rendben lesz" érzést.

Igaza volt a havernak, aki a lemezt ajánlotta - az Atlas a szó szoros értelmében megújítja a HC/metalcore zenéket. Bár állítólag a PD korábbi munkái is hasonlóan igényesek, szóval megéri visszaásni. Ez itt egy ígéretes zenekar csúcsteljesítménye, egy alapos fricska a csak kíméletlen nélkül gyalulni tudó csapatok ezreinek. Mindemellett képes lehet arra, hogy az ausztrál srácokat egy felsőbb ligába katapultálja. Az majd következő albumon dől el, hogy ott meg tudnak-e maradni. Ha nem ájulnak el maguktól, és nem sietik el a következő lemezt, a Parkway Drive még nagyon sokáig fog tündöklő Esthajnalcsillagként világítani a durva zenék égboltozatán.

9

Tracklist

  1. Sparks
  2. Old Ghosts/New Regrets
  3. Dream Run
  4. Wild Eyes
  5. Dark Days
  6. The River
  7. Swing
  8. The Slow Surrender
  9. Atlas
  10. Sleight Of Hand
  11. Snake Oil And Holy Water
  12. Blue And The Grey

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése