2012. december 17., hétfő

Deftones - Koi No Yokan (2012, Reprise)

BB

A Deftones-hoz való viszonyom az elmúlt években érdekesnek mondható, illetve leginkább semmilyennek. Bő tíz éve, amikor kezdett elkapni a fémzene, a Deftones egyike volt a kedvenc bandáimnak. A White Pony is tetszett, de a 2003-ban kiadott self-titled lemez nagyon sokáig favorit volt nálam, főleg a Hexagram nótának köszönhetően. Aztán valahogy szem elől vesztettem a csapatot, a megjelenése idején a Diamond Eyes sem kapott el. Az új anyagról először stúdióminőségben elérhetővé tett Leathers dalba viszont elég volt belefülelnem, hogy tudjam - végem van... Mivel ez valamikor szeptemberben lehetett, onnan kezdve tűkön ülve vártam a lemezt, melynek japán címe azt jelenti: "A szerelem előjelei".


Deftones (b-j): Stephen Carpenter gitáros, Sergio Vega basszer, Chino
Moreno énekes/gitáros, Frank Delgado sampleres/billentyűs, Abe
Cunningham dobos
A Deftones felállását összetartja valami hihetetlen szoros kapocs - egyetlen sajnálatos eseményt kivéve változatlan felállásban nyomulnak az alakulásuk (1988, Sacramento, CA) óta, mindössze létszámbővülésről beszélhetünk, mikor 1997-ben beszáll hozzájuk Frank Delgado billentyűs/sampleres. A már említett egyetlen  sajnálatos eseményről ugyanakkor szerintem mindenki tud: a basszusgitáros, Chi Cheng 2008-ban autóbalesetet szenvedett, és több évig kómában volt. 2012 nyara óta otthon ápolják, de kérdéses egyáltalán, hogy valaha is fog-e újra basszusgitározni.

Mint ismeretes, a zenekar Eros címen egy komplett albumot írt meg Cheng balesete előtt, aztán ezt félretették, és a hatodik sorlemezük Diamond Eyes cím alatt jött ki, a Chenget átmenetileg (?) helyettesítő Sergio Vega basszerrel. Ezt egy hihetetlenül erős összeállítású turnén mutatták be a közönségnek, amin rajtuk kívül a Mastodon és az Alice In Chains vett részt.

Deftones - Chi Cheng
Év elején pedig megkezdték a munkát az új stúdiólemezen, újra Sergio Vegával a bőgőnél, és újra Nick Raskulinecz-cel a produceri székben (a napjaink egyik legfelkapottabb producerének számító Nick már a Diamond Eyes munkálatait is irányította, ezenkívül pedig többek között dolgozott már a Rush-sal, a Foo Fighters-szel, az Evanescence-szel és a Stone Sour-rel is). Steph Carpenter gitáros március végén, miután birtokba vette az új, 7- és 8-húros gitárokból álló hangszerparkját, elpöttyintette, hogy megkezdték a hetedik album stúdiófelvételeit, és nyárra szeretnék azt befejezni. Ugyanekkortájt Chino Moreno a 2000-es keltezésű, a bandának szélesebb ismertséget hozó lemezhez mérte az új stuffot:
"Tudom, hogy örök klisé, de azt hiszem, ez a legjobb lemez, amit valaha kiadtunk a kezeink közül. Nagyon lelkes vagyok, mert úgy érzem, logikus lépést tettünk előre. Ha hasonlítanom kéne valamihez az új anyagot, akkor az a White Pony lenne. A dalok nagyon különböznek egymástól, nem feltétlenül sebességben, inkább úgy mondanám, dinamikusabbak a nóták, több irányba nyújtózkodtunk, mint bármikor korábban."
A nyári koncerteken a zenekar két új dalt is játszott, ezek Rosemary, illetve Poltergeist címen kerültek lemezre. Előbbi - mint november közepén, a lemez megjelenése után kiderült, a lemez egyik legjobbja - egy ólomsúlyú, doomos tétel, Chino éteri énekdallamaival, míg a Poltergeist egy egyenesebb vonalú, jellemzőbb Deftones szerzemény. Aztán jött az említett Leathers, és tartolt! A lassan, effektezett gitárhangokkal beinduló szerzemény hirtelen, egyből a furcsa ütemmutatójú verzével robban be, de igazán a refrénje erős - amit ott összehoznak ketten, Moreno és Vega, az egészen tanítanivaló. Hallani kell...

Bár, ha belegondolok, az első hivatalos kislemez, a Tempest még ennél is nagyobb. Igaza volt Morenónak, mikor dinamikai változatosságot emlegetett, mert erre a lemezre aztán tényleg nem lehet ráhúzni, hogy egy kaptafára írt dalokat tartalmaz. Itt is a refrén kimagasló, meg persze az, ahogy a dal közepén egy pillanatra elcsöndesedik minden, aztán Moreno elvisítja magát, mint a régi szép időkben, és visszajönnek még egy kórussal - katartikus!

Deftones
Természetesen kerültek a lemezre nem túl erős pillanatok is, én helyből ide sorolom a nyitó dalkettőst. Jók, de nem kimondottan erősek - a Swerve City a lendületesebb, sodróbb, húzósabb dal közülük. Jó pár hallgatáson túl vagyok már, de azt tudom mondani, hogy néhány dal közelebb férkőzött hozzám, néhányat pedig (még) nem annyira tudtam megkedvelni. Előbbi pillanatok közé tartozik a záró What Happened To You? is, melyben erősen kidomborodik a Deftones experimentális oldala is. Vagy ott a Graphic Nature, a furcsán zúgó, örvénylő gitárfolyamaival, esetleg a metalosabb, riffesebb Gauze... és máris a hozzám közel álló dalok közt soroltam fel a lemez majd' összes tételét!

Hát ezért zseniális a Deftones. Ha elmélyülsz benne, akkor nagyon megtalálnak a dalok, és minden egyes számnak meg tudod találni az értékeit. Nincs is értelme tovább boncolgatni a dolgot - a csapatot eddig szeretők nem fognak csalódni, akik előtt pedig még ismeretlen a kaliforniai ötös, nyugodtan tegyen velük egy próbát!

8

Tracklist
  1. Swerve City
  2. Romantic Dreams
  3. Leathers
  4. Poltergeist
  5. Entombed
  6. Graphic Nature
  7. Tempest
  8. Gauze
  9. Rosemary
  10. Goon Squad
  11. What Happened To You?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése