A laikusok, gondolom, kétkedve
fogadják a tényt, hogy a britek a heavy metalon meg a klasszikus rockzenén
kívül a keményebb stílusban is tudnak maradandót alkotni. Pedig így van kérem
szépen, csupán kevesebb teret kapnak egy Iron Maiden, egy Judas Priest vagy épp
egy Beatles, esetleg Rolling Stones árnyékában. Természetesen érthető is,
hiszen míg az említett bandákat a nagyközönség kitűnő zenei ízlése avatta
rocklegendává, addig ez a „veszély” a black/grindcore vonalat követő, mókás
nevű Anaal Nathrakhot valószínűleg nem fenyegeti. Hogy miért? Egyszerű: mégis
ki akar olyan zenét hallgatni, amelyről elsőként a mészárlás, a vágóhíd, vagy a
disznóvágás szavak jutnak az ember eszébe, és nem a szex, a drog meg a
rock’n’roll?
Anaal Nathrakh (b-j): V.I.T.R.I.O.L. énekes, Irrumator gitáros/bőgős |
Pedig sokan meglepődnének, hogy
mennyit tisztult az eredetileg brutálisan szélvészgyors és nyers black metalt
játszó brit banda stílusa. Legújabb albumuk, a Vanitas például köszönő
viszonyban sincs a korai művekkel, bár ez egyáltalán nem hátrány, ha egy banda
kicsit szélesebb tömegekhez is el kívánja juttatni zenei üzenetét. A zenekar az
utóbbi időben szinte évi rendszerességgel dobja piacra korongjait, ami néhány
bandánál vissza is szokott ütni, de nem az Anaal Nathrakhnál. A 2006-os
Eschaton lemez után - melyen amúgy a magyar underground pápája, Csihar Attila
is vendégszerepelt - érezhetően váltott a csapat, vagyis inkább színesedett a
zenei palettája azzal, hogy a black/grind zúzás mellé beépítették az
indusztriális elemeket. A húzás bejött, a 2009-es In The Constellation Of the
Black Widow után a hírnév is megkörnyékezte a bandát, ami jó hatással volt
rájuk, hiszen azóta - ha lehet - még stabilabban és megbízhatóbban hozzák a
tőlük megszokott brutkó muzsikát.
A Vanitas lemez az egyházi
kántálással és gépies betéttel induló The
Blood-Dimmed Tide-dal kezdődik, de mihelyst felcsendül Dave „V.I.T.R.I.O.L.”
Hunt mindent elsöprő üvöltése, egy átlagember biztosan fejvesztve rohanna ki a
templomból „Itt a sátán!” felkiáltások közepette. Ezt követi az album leghangulatosabb
száma, a Forging Towards the Sunset,
amelyben V.I.T.R.I.O.L. hatalmas refrénnel (és tiszta énekkel!) dobja meg a dalt, majd
levezetésképpen végighörgi a szám utolsó fél percét.
Anaal Nathrakh |
A kegyetlen brutalitás
mögött megrejlő magas zenei tudásról a
To Spite the Face, a Todos Somos
Humanos és az In Coelo Quies, Tout
finis Ici Bas remekművek tanúskodnak, hiszen mindegyik nóta tartogat valami
különlegeset a hallgatóknak, hol szélvészgyors duplázások, hol Mick "Irrumator" Kenney
gitáros/basszer zseniális játéka képében. Ez persze nem jelenti azt, hogy az
album többi nótája gyengébb színvonalat képviselne, hiszen ott van például az
egyik személyes kedvencem, a disznóetetésre hajazó hangokkal kezdődő brutális Make Glorious The Embrace Of Saturn,
vagy az ennek szöges ellentéteként értelmezhető záró-tétel, a kellemes
dallamokkal átszőtt Metaphor For The
Dead.
A Kenney-Hunt duó által hajtott
Anaal-tandem ezúttal sem okozott csalódást a rajongóknak, ismét olyan lemezt
sikerült letenniük az asztalra, amely már a lejátszóba rakás után ontja a
világra a gonoszságot. 2012-ben valahogy így tudok elképzelni egy extravagáns
black zenekart, akik egyfajta kultúrmissziót folytatva próbálják újra és újra elmondani
nekünk, hogy bizony nem minden rózsaszín az életben. Ha mindezt tudjuk, de
elkél a megerősítés, akkor az új Anaal Nathrakh-lemezt keressük. A csalódás
kizárt…
9
Tracklist
- The Blood-Dimmed Tide
- Forging Towards The Sunset
- To Spite The Face
- Todos Somos Humanos
- In Coelo Quies, Tout Finis Ici Bas
- You Can't Save Me, So Stoo Fucking Trying
- Make Glorious The Embrace Of Saturn
- Feeding The Beast
- Of Fire, And Fucking Pigs
- A Metaphor For The Dead
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése