A Paradise Lost a legjobb példa arra, miként válhat egy fantasztikus zenekar önmaga paródiájává, és aztán hogyan szerezheti vissza a trónt, amelyről korábban saját hibájából letaszíttatott. Bár, hogy őszinte legyek, én nem a friss albumukat tartom a trónfosztó lemeznek, hanem az elődöt - a Tragic Idol csak simán a következő logikus lépés. Tovább után kifejtem...
A Paradise Lost tagja annak a nagy hármasnak, melyet rajtuk kívül még az Anathema és a My Dying Bride alkot, és amelyet a brit death/doom színtér megalapítóiként emlegetnek. Közülük azt előbbi kettő nagyjából hű maradt a műfajhoz, Nick Holmes-ék viszont egy időben igyekeztek minél távolabbra menekülni tőle.
A zenekar pályafutása lényegében (iszonyatosan hülye példával élve) olyan, mint egy másodfokú függvény, és az az igazán érdekes, hogy ezt a zenei hullámvasutat egy lényegében az alakulás óta változatlan zenészgárdával vitte végbe a Lost, csak a dobos poszton történtek változások olykor. A kezdeti deathes időktől fokozatosan figyelhető meg a belassulás, dallamosodás (a függvény leszálló ága), mely a Draconian Times albumon érhető tetten leginkább - az egy irgalmatlan jó lemez, a kilencvenes évek közepének metalszegény érájában egy reménysugár volt a fémzene világában. Az origó felé tovább közelítve jön az ezredforduló táji "bedepesmódosodás", mely nagyjából négy albumon keresztül tartott, a mélypont pedig nyilvánvalóan a Host volt - legalábbis szakmailag. Tudom, hogy ferdült az ízlésem, de én azt a lemezt is nagyon szeretem, és Nick Holmes állítólag azon gondolkozik, hogy egy gitárgazdagabb, rockosabb formát adjon a produkciónak, újrafelvétel formájában. Érdekes kísérlet lenne, mert vannak ott is értékes témák, bár tény, hogy a megvalósítás sok rajongót elriasztott. De most nem ez a téma, ugorjunk...
A 2005-ös Lost Paradise lemezen már érezhető, hogy elkezdtek visszatalálni a saját ösvényükre (ez ugyebár a függvény felszálló ága), a két évvel későbbi In Requiem, de még inkább a 2009-es Faith Divides Us, Death Unites Us pedig már felidézte az Icon-Draconian időszak legjobb pillanatait. Holmes elég gyakran üvöltözésre is ragadtatta magát.
Igazi PLost-féle doomtémával indít az új korong, a Solitary One Holmes elemi erejű bömbölésével és a közbeékelt éteri dallamaival azonnal levesz a lábadról. A Crucify gitártémái is mutatják, Greg Mackintosh már letett arról, hogy feleslegesen kütyükkel csűrje tele a dalokat, sírjon az a gitár, és kész! Greg meg is ríkatja a hangszert, különösen dalban elhangzó gyönyörű, lassú szólója tanítandó. A 2009-ben, pár héttel az előző lemez felvételei előtt beszállt dobos, Adrian Erlandsson (ex-Cradle of Filth, ex-The Haunted, ex-At The Gates) egyébként itt hallható először a zenekarral, ugyanis Holmes-ék jobbnak látták, ha a Faith albumot az annak megírásában is közreműködő Peter Damin üti fel.
Lassú nóták vannak túlsúlyban, a Holmes legjobb pillanataira hajazó refrénnel bíró dalkettős, a Fear Of Impending Hell és az Honesty In Death is ezek közé tartozik. Az ötödikként érkező Theories From Another World kétlábgépezése az előző dalokhoz képest száguldásnak tetszik. Itt a korábban gyorsabb zenéhez szokott Adrian is jobban tudja hozni magát, bár a doomosabb témákat sem dobolja szét. Hasonló szellemben fogant az In This We Dwell, valamint a To The Darkness is, ezek is a tempósabb pillanatok közé sorolhatók. A címadó ismét egy jellegzetesen mackintoshi gitártémát hoz, Holmes pedig a lemez egyik legjobb refrénjét ereszti el. A záró The Glorious End pedig szintén egy lassabb téma.
Nem is tudom... Nincs igazából semmi gond a lemezzel, sőt, egy nagyon jó Lost-album lett, lényegében egyenes folytatása a Faith Divides Us-nak. Nyilván a tavaly kiadott Draconian Times MMXI DVD is sokat számított abban, hogy a Tragic Idol olyan lett, amilyen, hiszen a Faith mellett leginkább a 95-ös alapművük hatását érzem a szerzeményekben. Ugyanakkor be kell vallanom, hogy a 2009-es lemezt szinte többet hallgattam az utóbbi időben, mint a Tragic Idolt. Úgy találom, ott kerekebbek a dalok, jobbak a dallamok, mint a friss CD-n. A pontszámomat ne úgy értsd, hogy a Tragic Idol egy gyengébb Lost-mű lenne, viszont, ha a Draconian, mint megfellebbezhetetlen alapvetés, tízes, a Faith pedig kilences (márpedig nálam az), akkor itt egy erős nyolcast kell adnom. Bátran bíztatok ugyanakkor mindenkit az anyag meghallgatására, ugyanis Mackintosh-ék ismét azt játsszák, amihez a legjobban értenek, ráadásul a tőlük megszokott igen magas színvonalon!
8
Tracklist:
- Solitary One
- Crucify
- Fear Of Impending Hell
- Honesty In Death
- Theories From Another World
- In This We Dwell
- To The Darkness
- Tragic Idol
- Worth Fighting For
- The Glorious End
A P.L. azon kevés zenekarok egyike, akivel qurvára elkerültük egymást. Alig hallottam egy két dalt tőlük, azt is rádióban..
VálaszTörlésNévtelen Kaffer.... D
VálaszTörlésSosem késő pótolni - iszonyat nagy zenekar, szóval ajánlatos!
VálaszTörlés