A Dragonforce-t szinte minden metalos ismeri, megítélésük azonban erősen kérdőjeles. Az egyik tábor isteníti őket, mondván, náluk gyorsabban senki nem játszik melodikus metalt, a másik térfélen elhelyezkedők viszont állítják, ezek a fickók gúnyt űznek a klasszikus power/speed muzsikából, eszetlen virgákkal pakolva tele a zenét. Mindkét oldalnak van valamennyi igazsága, ugyanakkor én úgy gondolom, hogy a Dragonforce nélkül jóval szegényebb lenne a metal színtér. A tavaly énekescserét levezényelt angol brigád legfrissebb albumával foglalkozunk alant.
A Dragonforce-t 1999-ben alapította Angliában két gitáros, Sam Totman és az ázsiai származású Herman Li, akkor még DragonHeart néven. Hamar rátaláltak ZP Theart énekesre, kiadtak egy demót, és Halforddal és a Stratovariusszal is turnéztak. A jogi viták elkerülése végett változtatták meg a nevüket a demó után Dragonforce-ra, bevették Vadim Pruzhanov billentyűst, és elkészítették a Valley Of The Damned címet kapott debütjüket. A mai felállásból a dobos Dave Mackintosh (ex-Bal-Sagoth) a kettes Sonic Firestorm album előtt, a basszer Frédéric Leclercq pedig csak 2005-ben csatlakozott. A Through The Fire And The Flames nóta révén áttörést hozó Inhuman Rampage albumon már ez a felállás szerepelt - a dal egyébként hatalmas siker lett, javarészt annak köszönhetően, hogy a Guitar Hero játékban ezt volt a legnehezebb eljátszani. A 2008-as negyedik lemez, az Ultra Beatdown kitermelte a csapat első Grammy-jelölését - a Heroes Of Our Time nóta helyett végül a Metallica vitte el a Legjobb Metal Előadás díját a My Apocalypse-szel. 2010 márciusában viszont megbomlott a felállás, "leküzdhetetlen zenei nézetkülönbségek miatt" kivált az énekes ZP Theart, akinek helyére Marc Hudson került. A színpadon is láncdohányzó, őrült ZP-t egy Twilight Dementia című élő anyaggal búcsúztatták, majd nekiláttak az új lemez felvételeinek.
Az új dalnok és Theart hangi adottságai amúgy nem térnek el markánsan, Li és Totman érezték, hogy a Dragonforce-t nem lehetne folytatni egy gyökeresen más karakterű énekessel, ide egy power metal torok kell, és Hudson át is viszi a lécet, ez az új lemez dalaiban világosan hallatszik. A hangjával a bulikon sincs baj, bár, minthogy komolyabb csapatban még nem énekelt a Dragonforce előtt, eléggé megszeppentnek tűnik egyelőre a színpadon, szemben elődjével, aki egy igazi zenebohóc volt.
Eléggé meglepett, hogy egy rájuk kevéssé jellemző (sőt!) középtempós nótát választottak felvezetőnek - a Cry Thunder mindenesetre Dragonforce-os, himnikus refrénje pedig kétségkívül fülbemászó. Nem kell aggódni, maga a lemez egy normál tempójú (legalábbis náluk ez annak számít) száguldással indít, és Hudson már itt megmutatja, hogy semmivel nincs rosszabb hangja, mint ZP-nek. Totman és Li még mindig eszement köröket futnak gitárjaik nyakán, szállítják a tőlük megszokott agyahagyott tekeréseket. A mostanában magát kopaszban előadó, koncerteken Jordan Rudess-módjára nyakbaakasztós szintivel villogó Pruzhanov billentyűjátéka csak ritkán tud érvényesülni ebben a nem ritkán kakofónnak tűnő gitártengerben, viszont ahol komoly szerepet kap, például a Heart Of The Storm középrészében, ott nagyon jó témákat szállít. A bőgős Leclercq hangszerét még mindig nehéz meló úgy keverni a töménytelen gitár mellé, hogy tisztán hallatszódjanak a témák, viszont nem egyszer hidalták ezt át azzal a srácok, hogy minden gitár eltűnik, és csak a bőgőt hallod, példának okáért a lemez leghosszabb tételében, a Wings Of Liberty-ben - itt főleg a lassú, kissé flamenco-hatású középrészben tudja Fred elengedni magát. Mackintosh meg még mindig egy állat; nyilván tempó terén kötve van a keze valamelyest, de egyfelől abban áll az ő zsenije, hogy képes változatossá tenni az eszement vágtákat is, másfelől meg abban, hogy koncerten ugyanazt lehozza a pali, amit lemezre játszott! Hallgasd csak meg a Give Me The Nightot például, vagy a Fallen World elején azt az őrült blastbeatet, és megérted, miért akkora szó ez...
A lemez legnagyobb meglepetése a végére került. Nem, nem a Last Man Stands indításáról beszélek (pedig tehetném, mert az első fél perc alapján ezt a dalt akár a Survivor, vagy valamelyik nyolcvanas évekbeli stadionrock-csapat is elkövethette volna, sőt, az énektémák is ezt az érát idézik), hanem a Seasons akusztikus verziójáról, melyet ugyan már sejteni engedtek a Wings nyugisabb pillanatai, de akkor is letaglózó hallani egy Dragonforce-lemezen. A gyönyörű szöveggel ellátott szakítós dalt Leclercq írta egyébként. Az eredetije sem egy kimondott Formula1-es száguldás, de az unplugged verzió tényleg fantasztikus lett, és nagyon hülyén veszi ki magát, amit most írni fogok, de akkor is mocskos jól áll nekik.
Nem definiálta magát újra a Dragonforce, de még öt album után sem fáradtak el, sőt, Hudson egyfajta katalizátorként hatott rájuk, így én mindenképp jobbnak találom ezt a lemezt a Beatdown-nál. Persze ha a inkább a groove-orientált fémzene barátjának tartod magad, ne Mackintosh-ék háza táján kutakodj, de ha egy király énekdallamokkal nyakon borított gitárklinikára vagy kíváncsi szédületes power/speed dalok keretében, akkor az új Dragonforce-nál keresve sem találhatsz jobbat!
8
Tracklist
- Holding On
- Fallen World
- Cry Thunder
- Give Me The Night
- Wings Of Liberty
- Seasons
- Heart Of The Storm
- Die By The Sword
- Last Man Stands
- Seasons (Acoustic Version)
November 5. Sárkányerő a PECSA-ban!!! Megyünk! ;)
VálaszTörlésValószínűleg nekem is ott a helyem... :)
VálaszTörlés