Erős elektronikus alapok, egy férfi metalénekes, aki gyakran
baseball sapkában lép fel, egy elf hercegnek álcázott gitáros, egy énekesnő,
aki a cuki és a dögös közti határvonalon egyensúlyoz (tudtad, hogy van ilyen
mezsgye egyáltalán?)… Szörnyűnek hangzik elsőre? Nos - döbbenetesen nem az! És
erre bizonyíték az imént szándékosan sarkított kifejezésekkel körülírt
Amaranthe zenekar második nagylemeze, a The Nexus.
Olyan elsőre az Amaranthe, mint az első sör az ember élete
folyamán: merőben eltérő csomagolás, szokatlan íz, újszerű hatás… és mégis, az
első kortyok után az ember egyre többet akar belőle, mígnem az üveg (vagy CD)
végeztével már követeli is a következőt.
Szerencsére nem kellett sokat várni az első korsó Amaranthe
után, hamar újratöltötték poharunkat a svédek. Onnan folytatják, ahol
debüt-albumukon, az Amaranthe-on abbahagyták - jó, ha tudjuk, hogy nem egy
Elvenkinggel van dolgunk, akiktől minden album megvásárlása zsákbamacska, mert
az egyik soft folk-rock, míg a másik pagan metal dalokat hoz. Az Amaranthe az
első lemezen lefektette szerződését a hallgatóval, elmondták, mit fogunk kapni
tőlük, és azt kapjuk is.
„Na figyelj, olyan zenét kapsz majd, amit a dallam, a
melódia visz előre. Kapsz hozzá némi dögös gitárt és pörgős dobmunkát. A
refréneket sósavval se mosod ki a füledből hetekig, kiénekeljük a lelkünket is,
és közben teperni fogunk, vágtatunk. Ha kapaszkodsz, együtt világokat
teremtünk, legyőzhetetlenül törünk ki a múlt béklyóiból, csillagporral szórjuk
tele a hajunkat, túlvilágon és ember utáni emberen átsöpörve jutunk el a
végtelenbe.”
És ezt teszik pontosan második lemezükön.
A nyitódal, az Afterlife eleje mintha csak az első albumról
érkezett volna – az első kortyok idézik az előző ital üdítő ízét. Aztán jön a
három énekes (igen, három): Jake E, Andy Solveström és Elize Ryd olyan harmóniában
dolgozik együtt, hogy az ember el se hiszi, hogy más zenekarok összesen annyi
tagból állnak, mint ahányan itt énekelnek. Erősen lépnek be, és repítik át új
korszakába az Amaranthe-ot, nem igyekezve rájátszani az első lemezre, nem
rálicitálva, nem akarva megugrani azt – és ettől megugorják, paradox módon.
A The Nexus második száma, az Invincible továbbviszi az
Afterlife tempóját, új dimenziót adva a pörgés fogalmának. A dal nem lassít,
nem fékez, címéhez mérten legyőzhetetlenül rohan előre, már-már afféle
csatamezőn találja magát az ember. Még Elize rövid szólórésze is inkább egy
csatatéri amazontól érkezik.
A harmadik tétel, a címadó The Nexus már címében is izgalmas
sci-fi akciófilmet idéz, és hangulatban is azt hozza. Epikus Jake-féle build-up
utáni gyors, mégis himnikus refrénje hat sorban mesél el egy ilyen történetet,
óvatosan megválogatott szavak, amiket óhatatlanul továbbgondol az ember, kész
sztorikat költve magában. Ez az első olyan dal, ami némi levezetést is kapott - először érezzük azt, hogy fogunk egyáltalán lassítani a 12 dal folyamán.
Amaranthe (b-j): Olof gitáros, Andy énekes, Morten dobos, Elize énekesnő, Jake E énekes, Johan basszer |
Az ötödik dal, a Stardust hozta el azt, amire már az
elejétől nagyon vágytam: Elize kapott egy egész refrént egyedül, és bizony
hátborzongatóan szép, amit énekel. Andy kemény hangja ad kontrasztot ehhez a
szintén derűlátó szövegezésű dalhoz, amelyben a csillagpor ösvényén már az
univerzum galaxisai közé is követhetjük a zenekart.
A Burn With Me-vel érkezik el az a dal, ami a leginkább
meglepett az albumon. Egy ballada, egy afféle epikus, szerelmes ballada - és
hogy áll ez a figura Amaranthe-éknak? Nos, meg kell mondjam, kiválóan! Ahogy
várható, Andy kimarad belőle, most Jake kapja meg a lehetőséget a
kibontakozásra, és él is vele. Elsőre furcsa, de ez a dal az, ami kifelé mutat
a jól ismert (és szeretett) Amaranthe-stílusból, valami olyan irányba, ami új
színt visz a diszkográfiába.
Masszív sci-fi témát hoz a Mechanical Illusion, a Terminator-filmek csatamezőire visz el az Andyre írt dal, a már emlegetett mechanikus
háborúk idejére. Lassabb tempó, zúzós gitár és dob, elgondolkodtató szöveg
jellemzi.
A Razorblade azonnal visszaránt a jól megszokott Amaranthe
univerzumba: az album egyik legtempósabb, legkapósabb refrénjét kapjuk,
különlegessége, hogy mindhárom énekes részvételével.
A történet számára a Future On Hold kínál megoldást: a jövő
elől való menekülés egyedi formájával, a hibernálással találkozunk benne.
Dallamvilágában és a hallható effektekben a The Nexus köszön vissza - érdemes
egymás után meghallgatni a két dalt! (Perverzebbek elmélkedhetnek arról is a
szöveg alapján, hogy milyen sorrendben kellene ezt tenni. Nem feltétlenül úgy,
ahogy az albumra kerültek…)
A tizedik dal, az Electroheart kétség kívül az album egyik
fénypontja. Súlyos zeneiség jellemzi, erős sorok követik egymást a szövegben
is, ami alapján egyértelműnek tűnik, hogy az emberiségnek egy esélye van a
lefestett világban: nem hátrálni, hanem csakis előre menekülni, bekapcsolni az
elektroszívet, megszabadulni a lélektől és elérni azt az állapotot, amit úgy
hívnak, hogy…
Transhuman. A tanszhumanizmus a filozófia és a tudományok
tökéletes keveréke, melynek célja minden elérhető módon és technológiával
túllendíteni az emberiséget a jelen gyengeségein (kezdve a negatív érzelmeken
egészen az olyan bagatell dolgokig, mint a halandóság vagy betegség). Ha ehhez
el kell veszíteni a testet, gépesíteni kell az agyat, bekapcsolni az
elektroszívet, az mindegy. A dal az első ilyen lény ébredéséről szól - és mint
ilyen, kicsit szétesőnek hat, mint amilyenek egy ébredező elme első gondolatai.
És hogy eléri-e az ember utáni ember az örökkévalóságot? Az
album utolsó dala, az Infinity szerint igen - egy kicsit tragikusan, ugyan, de
méltó módon a nagyívű album felvetéseihez. Elérkezünk a pillanathoz, amikor a
transzhumán szembenéz a semmivel, lándzsát vet a szívébe és fityiszt mutat az
univerzumnak. A dal refrénjét hallva valószínűleg mindenki ezt tenné legszívesebben,
fejhátravetve, énekelve - itt ugyanis egy pillanatig az összes emlék feltolul,
minden ellentét kioltódik, és ahogy „a Nap felfalja történelmünket”, most már
senki nem nyúl bele a dolgok menetébe, és az egykori ember beleveti magát a
végtelenbe, amely emlékként örökké élteti. (És ezt még zeneileg is érzékeltetik
ám, nem csak szövegben!)
Lehet ennél menőbb módon lezárni egy albumot?
Nem tudom. De elfogyott a második söröm, és az biztos, hogy
ebbe a dizájnos A-betűvel díszített korsóba most azonnal szeretném megkapni a
következő italt, a következő lemezt. Mert ilyen az Amaranthe – amint benne
vagy, eszed ágában sincs abbahagyni!
Hangulat: 10/10
A science fiction dalszövegek, a hozzájuk passzoló zeneiség,
a három énekes hangja, maga az album fizikai kinézete is könyörög a maximum
pontért. Nem vitatkozom.
Zene: 10/9
Semmi különösebb hiányosságot nem tudok kiemelni a zenéből.
Mind a gitáros Olof Mörck, mind a basszer Johan Andreassen és a dobos Morten Lowe Sorensen kiváló munkát tesz le az asztalra. Én még az elektronikus elemekkel
is nagyon jól elvagyok, de elismerem, hogy azok kicsaphatják egyeseknél a
biztosítékot.
Ének: 10/10
Elize „Atyaég” Ryd.
Eredetileg ennyi indoklást szántam ide, mert ennyi is elég
lenne, de már a tisztesség kedvéért is meg kell említeni, hogy a két
férfiember, Jake E és Andy is hibátlanul teljesít (bár utóbbitól én szívesebben
vennék néhány még mélyebb, brutálisabb hangot).
Dalszövegek: 10/8
Minimális mennyiségű zavaró hiba jelentkezik azért a
szövegekben, egyik-másik dalból nehéz kihámozni a tényleges értelmet, és van
pár hely, ahol elhajlították „kissé” az angol nyelvet, hogy a már megírt
témákhoz igazodjon.
Összességében: Próbáltam magamban kemény, kritikus lenni a
bandával, de az a baj, hogy egyszerűen kiemelkedően jók abban, amit csinálnak.
A különböző elemeket olyan jól vegyítik, hogy semmiből sincs túl sok, semmi nem
túl harsány, és minden közreműködő megmutathatja, mit tud. Témaválasztása és a
belerakott munka mennyisége és igényessége teszi fel a pontot az i-re, nálam a
The Nexus 10 pontot kap.
10
Tracklist
- Afterlife
- Invincible
- The Nexus
- Theory Of Everything
- Stardust
- Burn With Me
- Mechanical Illusion
- Razorblade
- Future On Hold
- Electroheart
- Transhuman
- Infinity
Teljesen egyetértek a kritikával. Nagyon jó lett ez az album, csak úgy, mint az előző is. Tényleg hihetetlenül jók ebben a stílusban és sikerült előidézniük azt a hangulatot, mint az előző albumon. Le a kalappal előttük és előttetek is a remekül megfogalmazott posztért :))
VálaszTörlésAz értékeléssel én is teljes mértékben egyet értek, szerintem is jó lett az új album. Van egy-két daluk ami kifejezetten nagyon jó lett.
VálaszTörlés